সুপারিশকৃত লিন্ক: সেপ্টেম্বর ২০১৭

মুক্তাঙ্গন-এ উপরোক্ত শিরোনামের নিয়মিত এই সিরিজটিতে থাকছে দেশী বিদেশী পত্রপত্রিকা, ব্লগ ও গবেষণাপত্র থেকে পাঠক সুপারিশকৃত ওয়েবলিন্কের তালিকা। কী ধরণের বিষয়বস্তুর উপর লিন্ক সুপারিশ করা যাবে তার কোনো নির্দিষ্ট নিয়ম, মানদণ্ড বা সময়কাল নেই। পুরো ইন্টারনেট থেকে যা কিছু গুরত্বপূর্ণ, জরুরি, মজার বা আগ্রহোদ্দীপক মনে করবেন পাঠকরা, তা-ই তাঁরা মন্তব্য আকারে উল্লেখ করতে পারেন এখানে।
ধন্যবাদ।

আজকের লিন্ক

এখানে থাকছে দেশী বিদেশী পত্রপত্রিকা, ব্লগ ও গবেষণাপত্র থেকে পাঠক সুপারিশকৃত ওয়েবলিন্কের তালিকা। পুরো ইন্টারনেট থেকে যা কিছু গুরত্বপূর্ণ, জরুরি, মজার বা আগ্রহোদ্দীপক মনে করবেন পাঠকরা, তা-ই সুপারিশ করুন এখানে। ধন্যবাদ।

১৫ comments

  1. মাসুদ করিম - ২ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (৩:১৪ অপরাহ্ণ)

    খিদে মেটাবে চেন্নাইয়ের কমিউনিটি ফ্রিজ

    বাড়িতে খাবার বাড়তি হয়েছে?‌ রেস্তোরাঁয় খেতে গিয়েছেন, পেট ভরে গিয়েছে আর খেতে পারছেন না?‌ বাড়তি খাবার ফেলে দেবেন না, রেখে দিন এই কমিউনিটি ফ্রিজে। তাতেই খিদে মিটবে ক্ষুধার্তদের।
    চেন্নাইয়ের এলিয়ট বিচে একন আকর্ষণের কেন্দ্রে রয়েছে এই কমিউনিটি ফ্রিজ। বাড়িতে, রেস্তোরাঁয় যার যেখানে খাবার বাড়তি হচ্ছে তাঁরা রেখে যাচ্ছেন এই ফ্রিজে। পথ চলতি যেকোনও ব্যক্তির খিদে পেলে এই ফ্রিজ থেকে খাবার নিয়ে খেতে পারেন। তারজন্য দিতে হবে না দাম। সম্পূর্ণ বিনামূল্যে এই পরিষেবা দেবে কমিউনিটি ফ্রিজ। তারজন্য কোনও পরিচয় পত্রও দেখাতে হবে না। চেন্নাইয়ের বাসিন্দা ইসা ফতিমা জেসমিনের এই অভিনব উদ্যোগ প্রশংসার অপেক্ষা রাখে না।
    ইতিমধ্যেই উপকৃত হতে শুরু করেছেন ফুটপাথের বাসিন্দারা। ৭২ বছরের বৃদ্ধ জে কুমার। সারাদিন ধরে কাগজ কুড়িয়ে বেরান। দিনের শেষে সেই কাগজ বিক্রি করে যা রোজগার হয় তাতে খিদে মেটে না। জল খেয়েই ঘুমিয়ে পড়তে হয়। এখন এই কমিউনিটি ফ্রিজের খাবার খেয়েই দিন কাটান তিনি।
    একই অবস্থা ছিল এলাকার ফুটপাথবাসী শিশুদের। কমিউনিটি ফ্রিজের দৌলতে এখন পেটভরে খেতে পায় তারা। দুপুর হলেই এক ছুট্টে চলে আসে তারা এখানে। যার যেরকম পছন্দ সেরকম খাবার ফ্রিজ থেকে বের করে নিয়ে খায়।
    তবে শুধু খাবারই নয়, এই কমিউনিটি ফ্রিজের সঙ্গে রয়েছে আরও অনেক কিছু, জামাকাপড়, বই, খাতা, খেলনা, পেন্সিল, পেন সব রয়েছে এখানে। ফতিমার এই উদ্যোগে খুশি এলাকার বাসিন্দা। অনেক দূর দূরান্ত থেকেও মানুষ এসে এই কমিউনিটি ফ্রিজে খাবার রেখে যাচ্ছেন।

    Good response to ‘community fridge’

    ood wastage is a major issue in Indian cities, including Chennai. The Public Foundation has come up with an initiative to combat this problem — Ayyamittu Unn, which was inaugurated on August 20. As part of this initiative, a community fridge has been placed near the tennis court at Besant Nagar. The idea behind this is: People can place items in the fridge for the benefit of the underprivileged.

    Over 100 people have donated, since the community fridge opened this week.

    “I have come across many people starving for food. It is not because of lack of food. Most of the time, we have excess food that is dumped. This is because we don’t know what to do with it. We started this community fridge to serve the needy,” said Dr. Issa Fathima Jasmine, director of The Public Foundation.

    There is also a charity counter along with the fridge where books, toys and other such items can be donated.

    “I always feel bad when I throw away excess food. I had a doubt if people would accept the food if I give to them directly, so I throw it. This community fridge is a great initiative. For the last one week, I have been donating excess food,” said Ganapathy, a resident of the area.

    The electricity for the fridge is taken from a connection at the tennis court. There is also a watchman to keep a check on the food and other materials that are donated. All donations are noted in a separate register for reference.

    “We have started this only in Besant Nagar. We would like to have more branches, but we need support,” said Jasmine. Ayyamittu Unn is open all days, from 7 a.m. to 9 p.m.

    For more details, call 9884466228 or email thepublicfoundation@gmail.com

  2. মাসুদ করিম - ৩ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (৮:৩৯ অপরাহ্ণ)

    মহানায়কের সাজঘর আজও প্রতীক্ষায়!‌

    এনটি (‌নিউ থিয়েটার্স)‌ ওয়ান–এর সঙ্গে মহানায়ক উত্তমকুমারের যোগ বহু বছরের। তাঁর শেষ ছবি ‘ওগো বধূ সুন্দরী’র শ্যুটিংয়ের কয়েকটি দৃশ্যও এই স্টুডিওয় তোলা হয়েছে। দীর্ঘ সেই সম্পর্কের স্বীকৃতি–স্বরূপ অভিনব উপায়ে শ্রদ্ধা জানানোর আয়োজন করেছে এনটি ওয়ান। মহানায়কের সাজঘরটিকে তাঁর মৃত্যুর পর থেকেই সংরক্ষণ করছে। সেটি আর কাউকে ব্যবহার করতে দেওয়া হয় না। দরজায় তালা দেওয়া থাকে। বাইরে বোর্ডে লেখা— ‘মহানায়ক উত্তমকুমার।’ নিচে ছোট হরফে— ‘পার্সোনাল মেক–আপ রুম।’ ঘরে ঢুকলে ডানদিকে চোখে পড়বে যত্ন করে রাখা আছে তাঁর বিশ্রাম নেওয়ার সেই ছোট খাটটি। দরজার পাশেই একটি আলনা। যাতে একটি সাদা পাঞ্জাবি রয়েছে। নিচে এক জোড়া খড়ম। মহানায়কের এক অদ্ভুত সংস্কার ছিল। স্টুডিওয় খড়ম পরতেন। তা পায়ে গলিয়েই শ্যুটিংয়ের ফ্লোরে যেতেন। বাঁহাতে রয়েছে তাঁর বিশ্রামের ইজিচেয়ারটি। রয়েছে মেক–আপ করার টেবিল–চেয়ার ও আয়না। দরজা দিয়ে ঢুকলে সোজাসুজি চোখে পড়বে তাঁর সহাস্য ছবি। ছবির সামনে তাঁর জলের গ্লাস, পিকদান আর একটি প্লেট ও চামচ। ছবির দু পাশে দুটি ফুলদানি। সামনে একটি টুলের ওপর রাখা ধূপদান। প্রতিদিন সন্ধেয় ঘর খুলে ধূপ জ্বেলে দেওয়া হয়। ঘরটি এমনভাবে রয়েছে যেন এই কিছুক্ষণ আগে মহানায়ক ঘর ছেড়ে শ্যুটিং ফ্লোরে গিয়েছেন। ঘর প্রতীক্ষায় তাঁর ফিরে আসার। ঘরটির দেখাশোনা করেন স্টুডিও ম্যানেজার দিলীপ রায়। জানালেন, নিয়মিত চাদর পাল্টে পরিষ্কার রাখা হয়। উত্তমকুমারের স্পর্শধন্য ঘরটিকে তাঁরা পবিত্র স্থান মনে করেন। এনটি ওয়ানের কর্ণধার রামলাল নন্দী জানালেন, মহানায়ককে শ্রদ্ধা জানাতেই তাঁদের এই ক্ষুদ্র আয়োজন। প্রয়াণ এবং জন্মদিনে ঘরটিকে ফুল দিয়ে সাজানো হয়। শ্রদ্ধা জানানো হয়। তাঁর ব্যবহৃত ঘর ও জিনিসপত্র দেখতে চান বহু অনুরাগী–ভক্ত। বিশেষ অনুমতি সাপেক্ষে তাঁরা সিনেমা–তীর্থক্ষেত্রটি দেখতেও পারেন।

  3. মাসুদ করিম - ৪ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (১১:১৩ পূর্বাহ্ণ)

    প্রয়াত অনিতা রায়চৌধুরি

    নিসর্গের অনবদ্য রূপকার শিল্পী অনিতা রায়চৌধুরি প্রয়াত। রবিবার দক্ষিণ কলকাতার এক নার্সিং হোমে ক্যালকাটা পেইন্টার্স–এর প্রতিষ্ঠাতা–‌সদস্যার জীবনাবসান হয়। মৃত্যুকালে তাঁর বয়স হয়েছিল ৭৯ বছর। অনবদ্য সুরেলা ছন্দের দোলায় দোলায়িত তাঁর ছবি ভারতীয় শিল্পকলার সম্পদ। পেয়েছেন রাজ্য চারুকলা পর্ষদের বিনোদবিহারী পুরস্কার এবং শিল্পী মহাসম্মান–সহ নানা পুরস্কার।
    প্রচারবিমুখ শিল্পীর ছবির ভাষা ছিল সহজ–‌সরল। লিরিক্যাল ও কাব্যিক। কোথাও কোনও জটিলতার ছাপ নেই। অনুভূতির গভীর বোধ থেকে উঠে–‌আসা সৃজনে রয়েছে লিরিক্যাল এক্সপ্রেশনিজমের ছাপ। প্রকৃতি এবং নারী তাঁর ছবির মধ্যবিন্দু। তাঁর প্রকৃতি আলোর পথযাত্রী। অন্ধকারের কোনও জায়গা ছিল না তাঁর ছবিতে। পোর্ট ট্রাস্টের চাকুরে বাবা যশোরে করেছিলেন বাড়ি। ছোটবেলায় সেখানে যেতেন বাবার সঙ্গে। সে–‌বাড়ির একটি দরজায় ছিল প্রচুর ফুটো। সেখান দিয়ে ঢোকা আলোর বিচ্ছুরণ শিল্পীর মনে স্থায়ী দাগ রেখে যায়। পরবর্তীতে তাঁর নিসর্গ চিত্রমালায় তিনি সেই আলোকেই খুঁজে বেড়িয়েছেন।
    ছবির সমান্তরালে তাঁর আরেক আকাশ গান এবং কবিতা। গীতবিতান–এ গান শিখেছিলেন কনক বিশ্বাস এবং অদিতি সেনগুপ্তর কাছে। পরে দীর্ঘ দিন শিখেছেন প্রসাদ সেনের কাছে। সহপাঠী যোগেন চৌধুরির একটি লেখায় তাঁর গানের কথা ধরা পড়েছে এভাবে:‌ ‘‌আর্ট কলেজে পিকনিকের সময় ও প্রায়ই গান করত। আমরা সবাই মুগ্ধ হয়ে শুনতাম। ওর গলাতে প্রথম শুনি ‌‌‌‌আমার এ পথ তোমার পথের থেকে‌। অনিতা গানটা গাইতে গাইতে আত্মমগ্ন হয়ে যেত।’ কবিতা লেখার হাতটিও ছিল তাঁর ছবির মতোই অত্যন্ত সংবেদনশীল। ‌তাঁর কবিতা ও অঙ্কনের সঙ্কলন ‘কোথা গেলি‌’‌ পেয়েছিল প্রশংসা।

  4. মাসুদ করিম - ৫ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (১২:৫০ অপরাহ্ণ)

    Myanmar in ‘advanced negotiations’ with Pakistan to licence-build JF-17 fighter

    The governments of Pakistan and Myanmar are now in “advanced negotiations” to licence-build the JF-17, a single-engine multi-role fighter jet, IHS Jane’s Defence Weekly, an independent defence news agency, reported.

    Citing defence industry sources in Yangon and sources close to the Myanmar Air Force (MAF), the defence news outlet said that if an agreement is reached, Myanmar would be able to significantly expand its local defence industry.

    The JF-17 Thunder aircraft, jointly developed by China and Pakistan, can carry 8,000lbs of ordinance on seven external hardpoints, which is an adequate amount of ordinance for any mission profile. The JF-17 is powered by a Russian RD-93 afterburning turbofan, which has a top speed for Mach 1.6. It also enhances the much needed capability of the air force in beyond visual range (BVR) engagements.

    As the MAF prepares to phase out its obsolete fleet of F-7M Airguard and A-5C Fantan combat aircraft that it purchased from China in the 1990s, licensed production of the JF-17 Thunder would possibly revamp MAF’s defence power over the coming decades, a Jane’s analyst says.

    The Pakistan Air Force (PAF) has at least 70 of the fighter jets currently in service, with the first ones having entered service in 2009. Expectations are that the PAF will induct up to 150 JF-17 Thunder fighters in the coming years.

    The first of 16 imported JF-17s ordered by Myanmar are expected to go into service with the MAF later this year.

    DawnNews reached out to the Ministry of Defense, Ministry of Foreign Affairs and Pakistan Air Force. However, all three declined to comment.

  5. মাসুদ করিম - ৬ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (৪:১০ অপরাহ্ণ)

    Putting Myanmar’s ‘Buddhist Extremism’ in an International Context

    This article further develops an idea I had briefly discussed in an earlier piece written for New Mandala in February 2017. A recent phenomenon in Myanmar, which has been called by different names by commentators depending on their preference, has put the country in the international spotlight. It has been characterized, among others terms, as “Buddhist nationalist,” “ultra-nationalist,” “militant Buddhist” and “Buddhist extremist,” the latter being used in the title of this article. Ma Ba Tha or the Organization for the Protection of Race and Religion, being the largest of the groups described by these various terms, has triggered a good deal of scholarly and journalistic attention.

    What is problematic with the articles such as the ones using the terms quoted above is that most of them overemphasize the role of these groups as promoters of Islamophobia. In order to advance our understanding of this worrying trend, I will make the case here that more attention needs to be given to another role Buddhist nationalist groups play, which has hitherto been glossed over or commented on only in passing: that is, that they are in fact voracious consumers, albeit uncritical and selective, of global media coverage on Islam. This is where the international factor comes in.

    Based on my reading of recent literature of the Buddhist nationalists in the Burmese language, I have observed at least three ways in which the international factor feeds into Islamophobia, as consumed and purveyed by these groups in Myanmar.

    First of all, incidents of violence perpetrated by Muslims, from Boko Haram to ISIS to the suicide bombings of “Islamic terrorists,” have found their way into the literature of Myanmar’s Buddhist nationalist groups. For instance, one speaker at the third annual assembly of Ma Ba Tha in June 2016 reported that “suicide bombings are becoming daily occurrences in countries like Syria, Somalia, Nigeria, Iraq, Pakistan, Afghanistan and Bangladesh.” More to the point, Maung Thwe Chun, one of the most influential lay figures in the Ma Ba Tha movement and a prolific writer, asked, “Who could say that there isn’t going to be war given that Al Qaeda has declared jihad [on Myanmar]?” These quotations are just a smattering of a growing body of Buddhist nationalist thought on Islamic terrorism growing out of global media coverage.

    Secondly, the rise of xenophobic populism in the West, which has a significant Islamophobic element, has played well into the hands of Myanmar’s “Buddhist nationalists,” lending credibility and justification to their arguments and narratives. For instance, the poster child of extreme Buddhist nationalists, Ashin Wirathu—who is highly respected among Ma Ba Tha leadership—wasted little time in congratulating Donald Trump on his election, thanks in large part to the latter’s anti-Muslim rhetoric in the campaign. Many others of a milder nationalist persuasion also did the same on Facebook and Twitter. Likewise, in an article in Thaki Thwe, one of Ma Ba Tha’s journals, a leading member of the organization, Dr. Ashin Thawbaka, wrote that he admires the US president and says “thank you” to him because he “prioritizes the fight against terrorism, national security and nationalist politics.” The ripple effects of rising populism are spread all over the world. Ian Buruma, editor of The New York Review of Books and Professor of Democracy, Human Rights, and Journalism at Bard College, writes that Trump’s “America first approach, Islamophobia, support for torture, and attacks on the mainstream media are being used by anti-liberals and autocrats worldwide to justify closing their borders and crushing ‘enemies of the people’–with violence if need be.”

    Lastly, what happens in the Muslim world and the state of affairs for religious minorities exerts a huge influence on the attitudes of the Buddhist nationalists towards Muslims in the country. In the most recent blasphemy index published by the United States Commission on International Religious Freedom, the five worst performing countries have a Muslim majority: Iran, Pakistan, Yemen, Somalia and Qatar. In the latest Human Rights Watch report, countries like Pakistan, Saudi Arabia, Indonesia and Egypt, all members of the Organisation of Islamic Cooperation (OIC) have appalling records on human rights, including rights of religious minorities. One can argue that Myanmar trumps all these countries as a human rights violator, however, the point remains that Muslim-majority states are doing a rather poor job of defending minorities of all kinds within their own borders. Buddhist nationalists use the poor human rights records of Muslim-majority states to frame their arguments and construct their narratives; the irony, though, is that they are admitting that they are more like their critics, who they want to push a peg or two down the moral ladder.

    By bringing these points to the discussion, I am not defending cultural relativism, but only highlighting the quagmire of complexity into which events around the world are dragging people. Pushing the international factor out of the context misses a crucial part of the picture, and thus impoverishes the debate. For example, the author of a recent Economist piece, writes the following: “Buddhists account for almost 90 percent of Myanmar’s population. There is no evidence that their share of the population is declining. The monkhood, or sangha, is as popular as ever with an estimated 500,000 members—almost 1 percent of the population. Aung San Suu Kyi, the country’s leader, is a practicing Buddhist.”

    The suggestion seems to be that it is irrational for such an overwhelming majority to fear such an unthreatening minority. The term “siege mentality” has been used to describe this supposedly irrational feeling. However, as I have already pointed out, with growing criticism from the Islamic world and declaration of jihad from Al Qaeda—although these have come only as a response to the persecution of a Muslim minority in western Myanmar internationally known as the “Rohingya”—the minority feeling among the Buddhist nationalists is hardly unfounded. Furthermore, this majority’s minority complex is not unique to Buddhists in Myanmar. In Religion and Nationalism in Southeast Asia, Professor Joseph Liow describes a similar sentiment in Malaysia, where “the numerical majority has been accompanied by a “minority mindset” defined by insecurity toward the religious rights of the Muslim community, at least on the part of these Islamists and Muslim conservatives who sought—and were denied—a more assertive role for Islam in politics and national affairs.”

    The emergence of groups like Ma Ba Tha, which have counterparts in even the so-called liberal parts of Europe such as France and Germany, is a localized response to rising Islamophobia in the world. The reception of these groups and operating space in their own countries will vary depending on a number of enabling factors. It is worth noting that just as white supremacists have been roundly condemned by some government officials, members of the public and the media in the US, Buddhist nationalists have been subjected to severe criticism in the local media, social media and in public campaigns.

    Furthermore, it is imprecise to characterize Ma Ba Tha simply as anti-Islamic. It is not that it is not anti-Islamic, but it is more anti-Rohingya than against Islam if its official statements are any guide. Islamophobia is a lot less popular than the anti-Rohingya feeling widely shared in the country, but the two are separate things, although inextricably linked. In other words, in the Buddhist nationalist literature I have reviewed, the Buddhist nationalists categorically reject the term “Rohingya” and their legal claim to the Myanmar state. In contrast, regarding the non-Rohingya Muslims, they recognize their legal status and the citizenship rights that come with it; what they dispute is their belonging to the Myanmar race or the Myanmar nation.

    In ending, I draw the following conclusions. The international factor must be given a much more prominent place in the debate on so-called Buddhist nationalism in Myanmar, to the extent that developments and events do not occur in isolation, but reinforce and inspire one another, which I argue to be the case. Doing so will caution us against searching for solutions in the context of Myanmar alone. Criticism against Myanmar is justified and must be sustained as long as its human rights record remains as abysmal as it currently is. Existence of human rights violators around the world does not give it reason to be one, but to try to stop being one. However, progress on this front in Myanmar will be more or less conditioned by progress in the rest of the world. International factors such as rising anti-Muslim populism in the West and prevailing human rights norms in the Islamic world will have an influence on the attitudes of the Burmese, including Buddhist nationalists’ attitudes towards Muslims. The OIC have called on the Myanmar government to protect the rights of the Muslim Rohingya minority. However, as I have pointed out, members of the OIC in general themselves have such a poor record of protecting minorities that such calls come out as hypocritical and gain little purchase among the Buddhists.

    Things are not all bad though. The permissive space in which the Buddhist nationalists operate is always in flux and recent actions by the National League for Democracy government and civil society groups show that the excesses of these groups are not unchallenged. Anti-Islamic sentiments in the country are not set in stone, and we should avoid essentializing them as such.

  6. মাসুদ করিম - ৮ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (৪:০৫ অপরাহ্ণ)

    Muslims ‘Refuse to Accept’ ARSA

    Muslims in northern Rakhine State’s Maungdaw Township told The Irrawaddy they have rejected the Arakan Rohingya Salvation Army’s (ARSA) attempts to recruit villagers in recent weeks.

    Self-identifying Rohingya villagers from the Shwe Zar village tract—an area home to 13,000 people, most of whom are Muslims, but among the residents are Hindus and Buddhists—told The Irrawaddy that they had responded firmly to pressure from the group.

    Sarad Ah Mein, a medic from Shwe Zar’s Kat Pa Kaung village, said ARSA members had approached the village tract committee weeks ago about recruitment.

    “They came at night,” he said. “We refused to accept the terrorists’ mobilization. Our committee rejected them in their approach,” he told The Irrawaddy on Wednesday, referring to the ARSA. The organization has been denounced as a terrorist group by the government after it attacked 30 police outposts on Aug. 25. Military clearance operations have since ensued in the region, and 146,000 Muslims have fled to Bangladesh, according to UN figures. The government has said that 27,000 Buddhist and Hindu villagers are internally displaced.

    “We told them, ‘please don’t trouble the villages. If you do so, we all will suffer a lot. Please go back,’” Sarad Ah Mein said, recalling the meeting. “We all have been living with Rakhine [Buddhists] here and we haven’t had any problems. We want to keep living in that way.”

    Mamud Jolly, another villager from Shwe Zar, reiterated the community’s rejection of the ARSA’s tactics. “We don’t accept them. We don’t support any terrorism act. That’s what I want to say.”

    Sarad Ah Mein alleged that to speak negatively about the ARSA was dangerous, and that to do so would be a risk to their lives.

    According to the government statistics, 63 Muslims have believed to have been killed by militants between October 2016—when the first attacks on police outposts were launched—and mid-August of this year.

    Displacement and Insufficient Aid

    Since the Aug. 25 attacks, the Myanmar government has responded to the ARSA with intensified military action in the region, causing mass displacement across communities. Northern Rakhine State remains embroiled in conflict and those internally displaced or trapped in their villages are in need of humanitarian aid.

    Maungdaw, once a bustling border town focused on trade, had grown quiet on Wednesday, when The Irrawaddy visited. Few shops opened, and many houses appeared locked. The area remains under a dusk-to-dawn curfew, but administrative staff who fled to the state capital of Sittwe last week have since returned.

    The Shwe Zar area saw a clash between Muslims and Hindus on Aug. 26 in a village bazaar, after which Hindus and Buddhists reportedly fled. Apart from this, Shwe Zar initially seemed to have been spared some of the violence of the surrounding areas, which has included the torching of homes and mass displacement.

    According to an update from the Government Information Committee on Wednesday, 6,845 houses in 60 villages had been burned down. The government said the fires were set by the ARSA and its supporters. Militants, in turn, cite the army as the perpetrators.

    But the number is almost certainly higher at the time of reporting, as The Irrawaddy witnessed the burning of dozens of houses in Gawdu Zara Muslim village, near Maungdaw, on Thursday afternoon. There are also reports that houses were torched near Kyein Chaung village—home to both Buddhists and Muslims—on Wednesday night.

    Munee, a Muslim woman and mother of four from the Shwe Zar tract, told The Irrawaddy that villagers were short of food since the bazaar had closed.

    “We are told by the police just to stay in our village and not to worry,” she said.

    Her husband works in Malaysia, Munee explained, adding that he was unable to transfer her necessary funds because markets, shops and private banks were closed.

    “I don’t know what to say. We just cry and cannot think of anything,” she said. “We can’t go out either to Maungdaw or to other villages. We have no support from either from the government or NGOs.”

    Sarad Ah Mein explained that villagers have had to halt their work as fishermen and traders, as they are confined to their villages. The consequence, he said, “is that we are in need of food.”

    Yet government representatives maintain that they are providing aid to those in need.

    Local and national civil society groups are offering support to some of the displaced, but many remain beyond the reach of these efforts, particularly in overcrowded temporary relief camps.

    As is true elsewhere in Myanmar, women and children make up the majority of the displaced in Rakhine State. Hindus taking shelters at one of eight relief camps in Maungdaw told The Irrawaddy on Monday that they want to go home as soon as possible, but only with a guarantee for their security.

    However, Maungdaw District administrator U Ye Htut said that the district remains an “operational area,” or a conflict zone.

  7. মাসুদ করিম - ১০ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (৩:০৬ অপরাহ্ণ)

    Red Cross fills UN void in violence-torn Rakhine

    The Red Cross organisations are scaling up operations in Myanmar’s violence-riven northwest, after the United Nations had to suspend activities there following government suggestions that its agency had supported Rohingya insurgents, report agencies.
    While the world has focused on Bangladesh, where some 290,000 Rohingya have fled an army crackdown on the militants in two weeks, a serious humanitarian crisis is also unfolding on the Myanmar side, aid workers say.
    Thousands of displaced people have been stranded or left without food for weeks.
    The flight of the Rohingya began on Aug. 25 after Rohingya insurgents attacked police posts and an army base in Rakhine state. That triggered an army counter-offensive in which at least 400 people were killed, thousands of houses were burned, villages razed and vast swathes of land depopulated.
    “The UN and INGOs have not been very welcome in Rakhine and…they are not able to operate and ensure the safety and security of their staff and volunteers,” said Joy Singhal of the International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC).
    “In such an environment, the government has invited the Red Cross to assist them,” Singhal said.
    Aid workers worry many Rohingya had been left without food since mid-July, when the World Food Programme (WFP), which had been providing food and cash assistance, was unable to operate.
    The UN evacuated “non-critical” staff from the area after the government suggested the WFP and international aid groups supported the insurgents shortly after the attacks.
    Joy said the government would have the role of “coordination and facilitation,” but the “assessment, aid delivery and implementation” would all be managed by the Red Cross.
    Thousands of people are still trying to cross mountains, dense bush and rice fields to reach Bangladesh.
    The government said it would establish camps for internally displaced people, but the move could spark opposition from some humanitarian experts.
    The UN objected to the creation of “camp-like” villages for the Rohingya in April, citing the risk of stoking tensions. The UN stressed the importance of allowing displaced people to return to their place of origin and livelihoods.
    The wave of refugees has strained aid agencies already helping hundreds of thousands displaced by previous waves of violence in Myanmar.
    Australia will provide up to $4.03 million in assistance, Foreign Minister Julie Bishop said on Saturday, adding the aid will be distributed in Bangladesh through agencies.
    Malaysian Prime Minister Najib Razak sent off a mission to help refugees seeking shelter at the Bangladesh-Myanmar border.
    During an event, Najib, who has been an outspoken critic of the treatment of the Rohingya by Myanmar, said “the response by the Myanmar government has been rather disappointing.”
    Meanwhile, Malaysian Prime Minister Najib Razak on Saturday said Rohingya Muslims face systematic violence including torture, rape and murder in Myanmar.
    Predominantly Muslim Malaysia has spoken out strongly against mostly Buddhist Myanmar over its treatment of its Rohingya minority since violence erupted last October.
    “Based on the reports we have received, (the Rohingya) are discriminated and no mercy is accorded to them,” he told reporters at the Subang Airforce base on the outskirts of the capital Kuala Lumpur.

  8. মাসুদ করিম - ১০ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (৩:০৮ অপরাহ্ণ)

    Malala has a lot to learn before hitting out at Suu Kyi

    Malala Yousafzai, a Pakistani Nobel Peace Prize laureate, has stood out against Myanmar’s de facto leader Aung San Suu Kyi, condemning her for the treatment of the minority Muslim Rohingya in Myanmar. With a Nobel Peace Prize, Malala has been made into an advocate and a judge of world peace. She speaks as if she has mastered the truth of peace.

    Malala took to Twitter to hit out at Suu Kyi this week. “Over the last several years, I have repeatedly condemned this tragic and shameful treatment [against Rohingya],” Malala said in a post. “I am still waiting for my fellow Nobel laureate Aung San Suu Kyi to do the same. The world is waiting and the Rohingya Muslims are waiting.”

    Malala should get herself acquainted with the basic facts of the violence in Rakhine state before criticizing her fellow Nobel laureate.

    The crisis is triggered by Muslim extremists’ violent attacks against Myanmar’s governmental forces, and the latter were pressured to take retaliatory actions. Ethnic and religious conflicts between the minority Muslim Rohingya and the majority Buddhist population have been simmering for a long time. Malala seems to be unaware that like many issues in her own country, Myanmar’s Rohingya crisis is a sophisticated issue that cannot be realistically solved in a short span of time.

    As the youngest Nobel laureate, Malala was awarded the prize for her fearless fight against the Taliban. She is a victim of terrorism herself and is supposed to have her own feelings and thoughts about the violence of Muslim terrorists.

    Muslim extremist groups, such as the Islamic State, are responsible for many violent attacks in the world, and are a common enemy for the whole world.

    Asia’s development and global peace must be taken into account in anti-terrorism operations. Terrorists must be eradicated, and Rakhine state, a region of geostrategic significance, cannot become a hotbed for terrorist groups to take root and blossom.

    Malala is clueless about the significance of Myanmar’s strikes against extremists. She should learn more about the situation in Myanmar, and her criticism against Suu Kyi is inappropriate.

    Not long ago, Malala was manipulated by the Western media outlets to attack China over the treatment of Liu Xiaobo following his death. Liu was sentenced for instigating subversion of State power. Regrettably, she is still being used by the West as a pawn on the Rohingya issue.

    Malala has a lot to learn, rather than posing as a “Peace Master” to lecture others who she thinks don’t understand the true essence of peace. She was almost killed in 2012 by Muslim extremists. And it is those Muslim extremists that she should firstly target.

  9. মাসুদ করিম - ১০ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (৩:২২ অপরাহ্ণ)

    Israel blamed for arming Myanmar amid Rohingya Muslims tragedies

    Human rights groups criticized Israel for the continued sale of weaponry to the Myanmar junta amid violence against Rohingya Muslims, local media reported on Saturday.

    More than 100 tanks as well as boats and light weapons have been sold to the Myanmar government by Israeli arms companies, investigations by several human rights watchdogs have found, according to MENA news agency.

    One company, TAR Ideal Concepts, has also trained Myanmar special forces in northern Rakhine state, where much of the violence is taking place, posting pictures on their website of its staff teaching combat tactics and how to handle weapons.

    There is a US and EU embargo on selling arms to Myanmar, which was under military rule.

    Israel’s high court will decide on whether to ban arms sales to the country later this month after a petition by Israeli acitivists.

    The Israeli defense ministry defended arms sales, saying the courts had no jurisdiction over a “diplomatic” issue, the report said.

  10. মাসুদ করিম - ১১ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (১১:৫৩ পূর্বাহ্ণ)

    Buddha would have helped the Rohingya Muslims, says Dalai Lama

    The Dalai Lama on Sunday expressed concern over the violence against Rohingya Muslims in Myanmar’s Rakhine state. “Those people…harassing some Muslims…should remember, Buddha definitely would have helped those poor Muslims,” the spiritual leader said. “I feel…so very sad.”

    Since August 25, when fresh clashes broke out between security forces in Myanmar and Rohingya insurgents in Rakhine, nearly three lakh people from the stateless community have fled to Bangladesh. Some 30,000 non-Muslim civilians have been displaced since the military launched a counter-offensive after attacks by insurgents of the Arakan Rohingya Salvation Army at 30 police posts and an Army base on August 25.

  11. মাসুদ করিম - ১২ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (৮:৪৪ পূর্বাহ্ণ)

    বীজের শহর দত্তনগর

    দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধের সময় ব্রিটিশ সেনাবাহিনীর খাবার সরবরাহে ঠিকাদারের দায়িত্ব পান কলকাতার বিশিষ্ট ঠিকাদার হেমেন্দ্র নাথ দত্ত। এ দায়িত্ব পালনের জন্যই নিজ এলাকায় বিশাল সবজি আবাদের পরিকল্পনা হাতে নেন তিনি। সে অনুযায়ী চুয়াডাঙ্গা জেলার দত্তনগর গ্রামে ১৯৪০ সালের গোড়ার দিকে একটি সবজি খামার গড়ে তোলেন হেমেন্দ্র নাথ দত্ত।
    ব্রিটিশ সেনাবাহিনীর জন্য তাজা সবজি উৎপাদনের ক্ষেত্র হিসেবে নিজের গ্রামকেই প্রাধান্য দিয়েছিলেন হেমেন্দ্র নাথ। তার এ সিদ্ধান্তের পেছনে অনুঘটক হিসেবে কাজ করেছে অঞ্চলটির জনবিচ্ছিন্ন ও অনুকূল ভূপ্রাকৃতিক পরিবেশ। প্রথম দিকে এখানে উৎপাদিত সবজি রেলপথে দর্শনা স্টেশন থেকে কলকাতায় নিয়ে যাওয়া হতো। কিন্তু এ পদ্ধতিতে সবজি পরিবহন ও বিপণনের বিষয়টি ছিল অত্যন্ত কষ্টসাধ্য। এজন্য সেখানে একটি হেলিপ্যাডও স্থাপন করেন তিনি। পরবর্তীতে হেলিকপ্টারে করে খামারে উৎপাদিত শাকসবজি কলকাতায় সরবরাহ করতে থাকেন হেমেন্দ্র নাথ দত্ত। খ্যাতি ও মুনাফা— দুই-ই বাড়তে থাকে তার।
    যুদ্ধের পরও শাকসবজির ব্যবসা চালিয়ে যান তিনি। ১৯৪৭ সালে দেশভাগের পর হেমেন্দ্র নাথ দত্ত সপরিবারে দত্তনগর ছেড়ে কলকাতা চলে যান। এর পরও অচল হয়নি ফার্মটি। সে সময় তার কর্মচারীরা খামার দেখাশোনা করতেন। ফার্মটির কার্যকারিতা ও গুরুত্ব অনুধাবন করে ১৯৪৮ সালে সেটি অধিগ্রহণ করে তত্কালীন পাকিস্তান সরকার। এটি পরিচালনার দায়িত্বভার পড়ে তত্কালীন কৃষি বিভাগের ওপর। কিন্তু খামারের উন্নয়ন ও উৎপাদন আশানুরূপ না হওয়ায় ১৯৬২ সালে এর যাবতীয় সম্পত্তি তত্কালীন কৃষি উন্নয়ন করপোরেশনের কাছে হস্তান্তর করা হয় এবং নামকরণ করা হয় দত্তনগর বীজ উৎপাদন খামার। তখন থেকেই প্রতি বছর খামারটি থেকে বিভিন্ন ধরনের বীজ উৎপাদনের কার্যক্রম পরিচালনা করে আসছে বাংলাদেশ কৃষি উন্নয়ন করপোরেশন (বিএডিসি)। এখানে সাধারণত ভিত্তিবীজই উৎপাদন করা হয় বেশি। এছাড়া প্রত্যায়িত বা সার্টিফায়েড বীজও উৎপাদন হচ্ছে।
    ঝিনাইদহের মহেশপুর উপজেলার প্রত্যন্ত ইউনিয়ন স্বরূপপুর। এখানেই গড়ে উঠেছে দত্তনগর বাজার। মূলত বীজ উৎপাদন খামারের নামানুসারেই দত্তনগর বাজারের নামকরণ হলেও পাঁচটি গ্রাম নিয়ে গঠিত খামারটি। এর বড় অংশ কুশাডাঙ্গা গ্রামে পড়লেও গোকুলনগর, করিঞ্চা ও মথুরা গ্রামে খামার রয়েছে। এছাড়া চুয়াডাঙ্গার জীবননগর উপজেলার বাকা ইউনিয়নের আরেকটি গ্রাম পথিলাতেও খামার রয়েছে। আর এ পাঁচটি গ্রামের বীজের খামার নিয়ে গড়ে উঠেছে দত্তনগর বীজের শহর। যেখানে শুধুই ভিত্তি ও প্রত্যায়িত বীজ উৎপাদন করা হচ্ছে।
    বর্তমানে দত্তনগর বীজ উৎপাদন খামারে প্রতি বছর ছয়-সাত হাজার টন ভিত্তিবীজ উৎপাদন করা হয়। আউশ, আমন ও বোরোর উফশী এবং স্থানীয় প্রজাতি ছাড়াও হাইব্রিড ধানের বীজ, পাট, গম, মুগ, নেরিকা, কলাই, ভুট্টাসহ আলুবীজ উৎপাদন করা হচ্ছে এখানে। তবে গত বছর হুইট ব্লাস্টের সংক্রমণ দেখা দেয়ায় বর্তমানে এখানে গমের বীজ উৎপাদন কার্যক্রম বন্ধ রয়েছে।
    দত্তনগর বীজ উৎপাদন খামারকে বর্তমানে পাঁচটি ভাগে বিভক্ত করে ভিত্তি ও প্রত্যায়িত বীজ উৎপাদন করছে বিএডিসি। সারা দেশে ধানের ভিত্তিবীজের মোট চাহিদার ৫০-৫৫ শতাংশই উৎপাদন করা হচ্ছে দত্তনগর বীজ উৎপাদন খামার থেকে। মূলত মাটি, পানি ও ভূপ্রকৃতির বৈশিষ্ট্যের কারণেই বীজের নির্ভরযোগ্য উত্স হয়ে উঠেছে খামারটি।
    এ বিষয়ে দত্তনগর বীজ উৎপাদন খামারের যুগ্ম পরিচালক (খামার) কৃষিবিদ মো. আবদুস সামাদ খান বলেন, ‘দেশে ভিত্তিবীজের মোট উৎপাদনের প্রায় ৫৫ শতাংশই এ খামারে উৎপাদন করা হচ্ছে। এ অঞ্চলে সাধারণত বড় ধরনের বন্যার কোনো প্রভাব নেই। তাছাড়া এখানে নিরবচ্ছিন্নভাবে সেচ কার্যক্রম পরিচালনার মতো পর্যাপ্ত সুযোগ-সুবিধাও রয়েছে। পাশাপাশি স্থানীয় শ্রমিকদের আন্তরিকতা এবং উন্নত প্রযুক্তির কারণে স্বল্প সময়ে রোপণ-বপন ও কর্তন এবং মাড়াই ছাড়াও বাছাই করে শস্যবীজ প্রস্তুত করা সম্ভব হয়ে উঠেছে।’
    দেশের কৃষি খাতে ভিত্তিবীজ সরবরাহের পাশাপাশি স্থানীয় জনগোষ্ঠীর আর্থসামাজিক পরিস্থিতি ও অর্থনৈতিক উন্নয়নে ফার্মটি কার্যকর ভূমিকা রাখছে জানিয়ে তিনি বলেন, ‘শস্য মৌসুমে প্রতিদিন দেড়-দুই হাজার শ্রমিকের প্রয়োজন হয়। আবার পিক সিজনে তা বেড়ে দাঁড়ায় আড়াই হাজারে। খামারটির কল্যাণে প্রত্যন্ত এ অঞ্চলের মানুষ এখন অর্থনৈতিকভাবে বেশ সচ্ছল ও স্বাবলম্বী।’
    স্বাধীনতার পর থেকে বিএডিসির অধীনে পরিচালিত হচ্ছে ফার্মটি। বিএডিসির তথ্যমতে, এখানকার মোট ২ হাজার ৬৯৫ দশমিক ৩৬ একর জমির মধ্যে আবাদি প্রায় ২ হাজার ২৬৩ একর। অনাবাদি জমির পরিমাণ ৪৩২ একর। এছাড়া নিচু জমি আছে আরো ৬০০ একর। এর বাইরেও বিল রয়েছে প্রায় ১০০ একর।

    দত্তনগর কৃষি ফার্মের আওতাধীন পাঁচটি খামারের মধ্যে বর্তমানে গোকুলনগরে ৫৮৩ একর, পথিলায় ৫৮৯, মথুরায় ৪৬৬, করিঞ্চায় ৫৭০ ও কুশাডাঙ্গা খামারে ৪৮৭ একর জমিতে বীজ উৎপাদন করা হচ্ছে। বীজ উৎপাদনের ক্ষেত্রে শস্য নিবিড়তার হার ১৯৫ শতাংশ। অর্থাৎ প্রতি বছরে এখানে প্রায় দুটি ফসল আবাদ করা সম্ভব হচ্ছে, যা জাতীয় গড়ের চেয়ে বেশি। এখানে বীজগুদাম রয়েছে ১২টি, যার ধারণক্ষমতা ২ হাজার ৮৯০ টন। এছাড়া বিশেষ মানসম্পন্ন বীজ ধারণের জন্য রয়েছে আরো চারটি গুদাম, যার ধারণক্ষমতা ৯৫০ টন।
    জানা গেছে, দেশে ভিত্তিবীজ উৎপাদনের জন্য মেহেরপুরের বারাদি, পাবনার টেবুনিয়া, টাঙ্গাইলের মধুপুর খামারের বেশ সুনাম রয়েছে। তবে ঝিনাইদহের দত্তনগর বীজ খামারটিই সবচেয়ে বেশি কার্যকর। গত অর্থবছরে এখানে সবমিলে ধানের ভিত্তিবীজ উৎপাদন হয়েছে ৮ হাজার ৩০০ টন। এর মধ্যে শুধু দত্তনগর বীজ উৎপাদন খামার থেকেই এসেছে ৪ হাজার ২০০ টন, যা মোট উৎপাদনের ৫১ শতাংশ।
    খামার কার্যালয় সূত্রে জানা গেছে, প্রতি বছরই এখানে ধানের ভিত্তিবীজের উৎপাদন বাড়ছে। ২০১৪-১৫ অর্থবছরে এখানে প্রায় ৩ হাজার ৩০০ টন ধানের ভিত্তিবীজ উৎপাদন হয়েছিল। ২০১৫-১৬ অর্থবছর তা বেড়ে দাঁড়ায় ৩ হাজার ৯০০ টনে। এর পর গত অর্থবছর (২০১৬-১৭) তা উন্নীত হয় ৪ হাজার ২০০ টনে। ধানের পাশাপাশি অন্যান্য ফসলের ভিত্তিবীজও উৎপাদন করছে খামারটি। এর মধ্যে গত বছর এখানে আলুর ৮৩৩ টন, ভুট্টার ২১, পাটের আট, খেসারির দুই ও গমের ৪৬২ টন ভিত্তিবীজ উৎপাদন হয়েছে।
    দত্তনগর খামারটি বর্তমানে নেরিকা ধানের ভিত্তিবীজ উৎপাদনের জন্য বেশ জনপ্রিয় হয়ে উঠছে। ২০১৫-১৬ অর্থবছর এখানে আমনের প্রায় ১০০ টন, আউশের ৩৭ ও বোরোর প্রায় ৫০ টন নেরিকা জাতের ধানবীজ উৎপাদন করা হয়। প্রতি বছরই চাহিদা বাড়ায় খামারটি থেকে উৎপাদনও বাড়ানো হচ্ছে। এ দেশে আফ্রিকা থেকে সংগৃহীত নেরিকা জাতের ধানের আবাদ উপযোগিতা পরীক্ষার জন্য বিএডিসির নিজস্ব খামারে প্রায়োগিক গবেষণা কার্যক্রম শুরু হয় ২০০৯ সালের সেপ্টেম্বরে। খরাসহিষ্ণু ও স্বল্প জীবত্কালের নেরিকা ধান এ দেশের আবহাওয়া উপযোগিতায় আউশ, আমন ও বোরো তিন মৌসুমেই আবাদ করে সাফল্য পাওয়া গেছে। নেরিকা ধানের হেক্টরপ্রতি ফলন পাওয়া গেছে সাড়ে চার থেকে সাড়ে ছয় টন। বৃষ্টিনির্ভর বা খরাপ্রবণ প্রতিকূল পরিবেশে আবাদের জন্য উপযুক্ত একটি জাত হিসেবে জনপ্রিয়তা পাচ্ছে নেরিকা।
    নেরিকা ধানের প্রায়োগিক গবেষণা কার্যক্রম বাস্তবায়নকালে প্রাকৃতিকভাবে মিউটেশন সংঘটিত হওয়ায় নেরিকা মিউট্যান্ট নামে একটি নতুন জাত নির্বাচন করা সম্ভব হয়েছে, যার ফলন হেক্টরপ্রতি ১০ টনেরও বেশি। উচ্চফলনশীল ইনব্রিড জাতগুলোর তুলনায় নেরিকা মিউট্যান্টের ফলন বেশি হওয়ায় কৃষক পর্যায়ে ব্যাপক সাড়া জাগিয়েছে জাতটি। এর আবাদও এখন অব্যাহতভাবে সম্প্রসারণ হচ্ছে। নেরিকা ধানের মতো এ জাতটিও আউশ, আমন ও বোরো তিন মৌসুমে আবাদ করা যায়। জাতটির জীবত্কাল বোরো মৌসুমে ১২৫ দিন, আউশ ও আমন মৌসুমে ৯০-১০০ দিন মাত্র। এত কম সময়ে অধিক ফলন দেয়ার মতো তুলনামূলক অন্য কোনো জাত বর্তমানে আমাদের দেশে নেই। আর এ জাতের ধানের ভিত্তিবীজ সরবরাহের ক্ষেত্রে নির্ভরশীল এক প্রতিষ্ঠান হয়ে উঠেছে দত্তনগর বীজ উৎপাদন খামার।
    দত্তনগর খামারে শ্রমিকরা আগে হাতে শস্য কর্তন ও মাড়াই করতেন। এখন ফসল কাটা ও মাড়াই করা হয় কম্বাইন হারভেস্টর ও উন্নত প্রযুক্তি ব্যবহারের মাধ্যমে। খামারে জমি চাষের জন্য ট্রাক্টর রয়েছে ৫৩টি, সেচের জন্য রয়েছে ৪৯টি গভীর ও ৩৪টি অগভীর নলকূপ এবং ১০টি পাওয়ার পাম্প। ক্ষেতে পানি সরবরাহের জন্য রয়েছে পাকা ড্রেন, যার পরিমাণ ২৯ হাজার ৭৬৩ রামি। এছাড়া বারিড পাইপ রয়েছে ২০ হাজার ৩১৬ রামি। ভিত্তিবীজ উৎপাদনকারী এ খামারে বর্তমানে পাঁচজন উপপরিচালক ছাড়াও স্টাফ হিসেবে কর্মরত রয়েছেন ৬০ জন।
    এখান থেকে উৎপাদিত বীজ বিএডিসির কাছে হস্তান্তর করা হয়। এর পর এসব ভিত্তিবীজ থেকে প্রত্যায়িত বীজ উৎপাদন করা হয়। দত্তনগরে উৎপাদিত বীজ দেশের বাজারে সরবরাহের পাশাপাশি এশিয়ার অন্যান্য দেশেও রফতানি করা হচ্ছে।
    অবস্থান ও ঐতিহ্যবাহী একটি বটগাছের কারণে স্থানীয় বাসিন্দাদের কাছে এখন বেড়ানোর জায়গা হিসেবেও বেশ গ্রহণযোগ্যতা পেয়েছে দত্তনগর খামার। শীত মৌসুম ছাড়াও শস্য কাটার আগে এখানে প্রচুর মানুষের আনাগোনা দেখা যায়। তবে ফার্মটিতে যাতায়াত ব্যবস্থার উন্নয়ন করা গেলে দর্শনীয় স্থান হিসেবে এটিকে আরো জনপ্রিয় করে তোলা যাবে বলে মনে করছেন স্থানীয়রা। আবার সাম্প্রতিক সময়ে এ ফার্মটির পার্শ্ববর্তী আরো কিছু জমি অধিগ্রহণের মাধ্যমে একটি কৃষি বিশ্ববিদ্যালয় স্থাপনের দাবি উঠেছে। স্থানীয় জনপ্রতিনিধিদের মাধ্যমে এ নিয়ে প্রস্তাবনাও দেয়া হয়েছে বলে জানা গেছে। সংশ্লিষ্ট কর্তৃপক্ষ প্রাথমিকভাবে এতে সাড়া দিলেও, কৃষি মন্ত্রণালয়ের আপত্তিতে তা বাধাগ্রস্ত হচ্ছে।
    তবে সাম্প্রতিক সময়ে ফার্মটি বেশকিছু প্রতিবন্ধকতার মুখোমুখি হয়েছে। বিশেষ করে দত্তনগর ফার্মটি এখনো অরক্ষিত অবস্থায় রয়েছে। এর চারপাশে কোনো দেয়াল না থাকায় নিরবচ্ছিন্নভাবে বীজ উৎপাদন কিছুটা বাধাগ্রস্ত হচ্ছে। এখানকার কর্মকর্তাদের বক্তব্যেও চারপাশে প্রাচীর তুলে দেয়ার প্রয়োজনীয়তার বিষয়টি উঠে এসেছে। এছাড়া বেশকিছু যন্ত্রাংশ অচল ও অকার্যকর হওয়ার কারণে সার্বিক কার্যক্রম পরিচালনা কিছুটা ব্যাহত হচ্ছে। সেগুলো মেরামত বা নতুন যন্ত্রপাতি কেনার প্রয়োজনীয়তার বিষয়টিও উঠে এসেছে কর্মকর্তাদের বক্তব্যে।
    আশা করা যায়, এসব প্রতিবন্ধকতা দ্রুত কাটিয়ে ওঠার মাধ্যমে সামনের দিনগুলোয় দেশে ধানের ভিত্তিবীজের চাহিদা পূরণে নেতৃস্থানীয় ভূমিকা নেবে দত্তনগর খামারটি। পরিণত হয়ে উঠবে দেশে ভিত্তিবীজ উৎপাদনের অপ্রতিদ্বন্দ্বী এক শহরে।

  12. মাসুদ করিম - ১৫ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (৯:৫৪ অপরাহ্ণ)

    দ্বিজেন শর্মা আর নেই

    প্রাণ ও প্রকৃতির মায়া কাটিয়ে চিরবিদায় নিলেন ‘নিসর্গসখা’ লেখক দ্বিজেন শর্মা

    রাজধানীর স্কয়ার হাসপাতালে চিকিৎসাধীন অবস্থায় শুক্রবার ভোর পৌনে ৪টার দিকে তার মৃত্যু হয়। তার বয়স হয়েছিল ৮৮ বছর।

    দ্বিজেন শর্মার পরিবারের বরাত দিয়ে লেখক মোকাররম হোসেন বিডিনিউজ টোয়েন্টিফোর ডটকমকে বলেন, “কিডনি ফেইলিওর, ফুসফুসে পানি জমে যাওয়া ছাড়াও মাল্টিপল অর্গ্যান ফেইলিওরের কারণে তার মৃত্যু হয়েছে বলে চিকিৎসকরা জানিয়েছেন।”

    গুরুতর অসুস্থ হয়ে পড়লে দ্বিজেন শর্মাকে গত বৃহস্পতিবার বারডেম হাসপাতাল থেকে স্কয়ার হাসপাতালে স্থানান্তর করা হয়। সেদিন সন্ধ্যায় শুরু হয় ডায়ালাইসিস।

    এর আগে নিউমোনিয়ায় আক্রান্ত হলে গত অগাস্টেও দ্বিজেন শর্মাকে বারডেমে ভর্তি হতে হয়েছিল। ফুসফুসের সংক্রমণের ধাক্কা সামলে উঠতে পারলেও কিডনির জটিলতা আর কাটিয়ে উঠতে পারেননি তিনি।

    মোকাররম হোসেন জানান, দ্বিজেন শর্মার মেয়ে শ্রেয়সী শর্মা লন্ডনে আছেন। তিনি দেশে ফিরলেই শেষকৃত্য হবে।

    দ্বিজেন শর্মার স্ত্রী দেবী শর্মা জানান, তার স্বামীর মরদেহ শুক্রবার স্কয়ার হাসপাতালের হিমঘরে রাখা হবে। শেষকৃত্য কোথায় হবে তা ঠিক করা হবে তাদের মেয়ে শ্রেয়সী শর্মা লন্ডন থেকে ফেরার পর। তার আগে বাংলা একাডেমি ও কেন্দ্রীয় শহীদ মিনারে দ্বিজেন শর্মার প্রতি শ্রদ্ধা নিবেদন করা হবে।

    ১৯২৯ সালের ২৯ মে মৌলভীবাজারের বড়লেখায় দ্বিজেন শর্মার জন্ম। বাবা কবিরাজ ছিলেন বলে ছোটবেলা থেকেই লতা-পাতা, বৃক্ষ আর অরণ্য-প্রকৃতির সঙ্গে সখ্য গড়ে ওঠে।

    জীবিকার তাড়না জীবনকে যেখানেই নিয়ে যাক, দ্বিজেন শর্মা নিজেকে নিয়োজিত রেখেছেন প্রাণ ও প্রকৃতির রূপের সন্ধানে। উদ্ভিদ জগৎ, প্রকৃতি বিজ্ঞান আর বিজ্ঞান ভাবনা নিয়ে লিখে গেছেন প্রায় দেড় ডজন বই।

    দ্বিজেন শর্মা রাজধানীর বিভিন্ন জায়গায় নানা প্রজাতির গাছ লাগিয়েছেন, তৈরি করেছেন উদ্যান ও বাগান। গাছের পরিচর্যা ও সংরক্ষণ এবং প্রকৃতিবান্ধব শহর গড়ার জন্য আজীবন প্রচার চালিয়ে গেছেন।

    এক অনুষ্ঠানে তিনি বলেছিলেন, “আমি একদিন থাকব না, কিন্তু গাছগুলো থাকবে। মানুষকে অক্সিজেন বিলাবে। জীবনে এর চেয়ে আনন্দ আর কিছুতে নেই।”

    উদ্ভিদ ও প্রকৃতি নিয়ে তার লেখা ‘শ্যামলী নিসর্গ’কে বিবেচনা করা হয় আকরগ্রন্থ হিসেবে। তার বইয়ে গাছ, ফুল বা ফলের বর্ণনায় ফিরে ফিরে এসেছে ময়মনসিংহ গীতিকা, জীবনানন্দ দাশ, জসীমউদ্দীন, সিলেটের লোকগীতি কিংবা মধ্যযুগের কাব্যগাথা।

    কলকাতা সিটি কলেজ থেকে স্নাতক এবং ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয় থেকে স্নাতকোত্তর করে দ্বিজেন শর্মা উদ্ভিদবিজ্ঞানের শিক্ষক হিসেবে করিমগঞ্জ কলেজ, বি এম কলেজ ও নটর ডেম কলেজে চাকরি করেন।

    পরে প্রগতি প্রকাশনে চাকরি নিয়ে মস্কো চলে যান, সেখানে কাটে প্রায় কুড়ি বছর। দেশে ফিরে কাজ করেন বাংলাদেশ এশিয়াটিক সোসাইটিতে।

    তার অন্যান্য বইয়ের মধ্যে রয়েছে- ‘সপুষ্পক উদ্ভিদের শ্রেণীবিন্যাস’, ‘ফুলগুলি যেন কথা’, ‘গাছের কথা ফুলের কথা’, ‘এমি নামের দুরন্ত মেয়েটি’, ‘নিসর্গ নির্মাণ ও নান্দনিক ভাবনা’, ‘সমাজতন্ত্রে বসবাস’, ‘জীবনের শেষ নেই’, ‘বিজ্ঞান ও শিক্ষা: দায়বদ্ধতার নিরিখ’, ‘ডারউইন ও প্রজাতির উৎপত্তি’, ‘বিগল যাত্রীর ভ্রমণ কথা’, ‘গহন কোন বনের ধারে’, ‘হিমালয়ের উদ্ভিদরাজ্যে ডালটন হুকার’, ‘বাংলার বৃক্ষ’।

    বামপন্থি রাজনীতির সঙ্গে পরোক্ষ সংযোগের কারণে কিছুকাল আত্মগোপন, এমনকি কারাবাসও করতে হয়েছে দ্বিজেন শর্মাকে। লেখালেখির জন্য ভূষিত হয়েছেন একুশে পদক, বাংলা একাডেমি পুরস্কারসহ বিভিন্ন জাতীয় সম্মাননায়।

    তার স্ত্রী দেবী শর্মা ঢাকার সেন্ট্রাল উইমেনস কলেজের সাবেক শিক্ষক। সুমিত্র শর্মা ও শ্রেয়সী শর্মা তাদের দুই ছেলেমেয়ে।

    দেবী শর্মা তাদের সিদ্ধেশ্বরীর বাসায় সাংবাদিকদের বলেন, “৫৫ বছর সংসার করেছি আমরা। জড়িয়ে ছিলাম তার সব ভাবনা চিন্তাতেও। কেবল আপনজন হিসেবে নয়, এক ভিন্ন মানুষ হিসেবে দেখলেও বলব, তিনি এক পবিত্র সাত্ত্বিক জীবন যাপন করে গেছেন।”

    তিনি বলেন, দ্বিজেন শর্মা ঢাকার বিভিন্ন সড়ক কৃষ্ণচূড়া, পলাশ, রাধাচূড়াসহ নানা ফুলের বৃক্ষে সাজাতে চেয়েছিলেন। তিনি চেয়েছিলেন, ঢাকা হবে ‘গার্ডেন সিটি’।

    দ্বিজেন শর্মার মৃত্যুর খবরে তার বাসায় ছুটে যান সংস্কৃতিমন্ত্রী আসাদুজ্জামান নূর, সাহিত্যিক হায়াৎ মামুদ, প্রাবন্ধিক-গবেষক মফিদুল হক, সিপিডির দেবপ্রিয় ভট্টাচার্য, কুমুদিনী ওয়েলফেয়ার ট্রাস্টের ব্যবস্থাপনা পরিচালক রাজিব কুমার সাহা, অধ্যাপক সুশান্ত কুমার সরকার, লেখক মোকাররম হোসেন ও মুকিত মজুমদার বাবু।

    আসাদুজ্জামান নূর বলেন, “শুধুমাত্র প্রকৃতি নিয়ে লেখালেখি নয়, দ্বিজেন শর্মা তরুণদের পরিবেশপ্রেমী হিসেবে গড়ে তুলতে কাজ করে গেছেন সংগঠক হিসেবে। তার অনুসারীর সংখ্যা এখন বিশাল। আমার মনে হয়, তার অসমাপ্ত কাজগুলো এখন তারাই এগিয়ে নিয়ে যাবে।”

    প্রকৃতি বা বাংলার লোকজ ঐতিহ্য নিয়ে তার লেখা বিভিন্ন রচনা বাংলা সাহিত্যের ‘অমূল্য সম্পদ’ হয়ে থাকবে বলেও মন্তব্য করেন সংস্কৃতিমন্ত্রী।

  13. মাসুদ করিম - ১৫ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (১০:১১ অপরাহ্ণ)

    ৫০০ বছর বয়স বাড়ল শূন্যের

    এক ধাক্কায় শূন্যের (‌০)‌ বয়স প্রায় ৫০০ বছর বেড়ে গেল। তাতে নতুন করে গণিতের ইতিহাস লিখতে হতে পারে। শূন্যের উৎপত্তি যে ভারতে তাতে কোনও সন্দেহ নেই। তবে তার উৎপত্তির সময়কাল নিয়ে ধন্দ দেখা দিয়েছে। ১৮৮১ সালে বার্চ গাছের বাকলের ওপর লেখা ৭০ পাতার একটি পাণ্ডুলিপি উদ্ধার করেন তক্ষশিলার বাখশালী গ্রামের এক কৃষক। তাতে অসংখ্য ফুটকি বা বিন্দু, যা কিনা পরবর্তীকালে শূন্যে পরিবর্তিত হয়, তার ব্যবহার লক্ষ্য করা যায়। তক্ষশিলা বর্তমানে পাকিস্তানের পেশোয়ারের কাছে পড়ে। সেই গ্রামের নামানুসারে পাণ্ডুলিপিটির নাম বাখশালী পাণ্ডুলিপি রাখা হয়। ১৯০২ সাল থেকে সেটি ইউনিভার্সিটি অফ অক্সফোর্ডের বোডলিয়েন গ্রন্থাগারে রয়েছে। সম্প্রতি একটি গবেষণায় পাণ্ডুলিপিটি তৃতীয় অথবা চতুর্থ শতকে লেখা বলে জানা গিয়েছে। সবথেকে পুরনো পাতাগুলি ২২৪ থেকে ৩৮৩ খ্রীষ্টাব্দের মধ্যে লেখা হয়েছিল। যাতে শূন্যের বয়স একধাক্কায় প্রায় ৫০০ বছর বেড়ে গিয়েছে। কারণ এর আগে নয় গোয়ালিয়রের মন্দিরে খোদাই লিপিতে ব্যবহৃত শূন্যকেই সবথেকে প্রাচীন বলে দাবি করেছিলেন বিজ্ঞানীরা। যা কিনা নয় শতকে লেখা হয়েছিল। অক্সফোর্ডের গবেষক মার্কাস দু সাতোয় জানিয়েছেন, ‘বার্চ বাছের বাকলে বাখশালী পাণ্ডুলিপিটি লেখা। ৭০ পাতার। সংস্কৃত ভাষায় গাণিতিক হিসেব নিকেশ লিপিবদ্ধ করা হয়েছে। বোধহয় বৌদ্ধ সন্ন্যাসীদের প্রশিক্ষণ দিতেই সেটি লেখা হয়েছিল। তাতে পাতা জুড়ে প্রায় একশোরও বেশি ফুটকি রয়েছে।’‌ শুরুতেই সংখ্যার মর্যাদা পায়নি ফুটকি। দুই সংখ্যার মধ্যে স্থানধারক বা শূন্যাস্থান জ্ঞাপক চিহ্ন হিসেবেই ব্যবহার হতো। যেমন, ৪০ + ৭ = 407। ব্যাবিলন সহ অনেক দেশেই তখন এই নিয়ম চালু ছিল। ভারতেই প্রথম সংখ্যার মর্যাদা পায় শূন্য। দশমিক পদ্ধতিকে ব্যবহার করে আর্যভট্ট প্রথম পূর্ণাঙ্গ গাণিতিক প্রক্রিয়া বর্ণনা করেন। ৬২৮ খ্রীষ্টাব্দে গণিত বিশেষজ্ঞ ও জ্যোতির্বিজ্ঞানী ব্রহ্মগুপ্তই প্রথম শূন্যকে সংখ্যা হিসেবে ব্যবহার করেন।

  14. মাসুদ করিম - ১৮ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (১১:১৯ পূর্বাহ্ণ)

    Periyar’s tryst with socialism

    On his birth anniversary and the centenary of the Russian revolution, an intriguing ‘what if’

    On December 13, 1931, Periyar set sail on the French ship, Amboise, from Madras on a voyage that would take him to the Soviet Union and other countries in Europe. As the Criminal Investigation Department observed, “Their visit to Russia was not bona fide, and the lieutenants of [Periyar] have been asked to keep this fact as secret as possible.”

    What is referred to in Periyar’s biographies as the European tour took him to the Soviet Union via Sri Lanka, the Suez, Cairo, Athens, and Constantinople. Later, he journeyed through Germany, France, Spain, Portugal, and Sri Lanka.

    Periyar maintained a tour diary, parts of which were reproduced in his own lifetime. Many photographs too have survived. In 1997, V. Anaimuthu, editor of Periyar’s collected writings, partially unearthed Periyar’s dairy. Though incomplete, this is the single-most important source of the tour.

    The Soviet tour

    Heralding his Soviet tour, Periyar published a part translation, in Tamil, of The Communist Manifesto. His co-translator, S. Ramanathan, and his young relative, Ramu, accompanied him on this tour.

    In Athens they had to wait for two weeks for Soviet permission. It is not clear how contacts were established with the Soviets, but the pass eventually arrived on February 2, 1932. They boarded the S.S. Tchitcherine, and after a seasick crossing of the Black Sea, arrived at Odessa. They took a train at Kiev and reached Moscow on February 14.

    Periyar promptly reported to the VOKS, the All-Union Society for Cultural Relations with Foreign Countries. No record of what transpired in the first two months of the tour has survived, and we are able to piece together their programme only from fragmentary information.

    Soon after his arrival, Periyar made the mandatory visit to the Lenin Mausoleum in Red Square. He visited the Baku oilfields in Azerbaijan, Sukhumi in Abkhazia, and Tbilisi in Georgia. Apart from Leningrad, Periyar also visited Dneprostroi and Zaporizhia — the hydroelectric stations that were symbols of Soviet power.

    From April 19, when he returned to Moscow, we have Periyar’s day-to-day record of his subsequent 30 days in the Soviet Union. Here he was hosted by what Periyar refers to as the atheist society, the League of the Militant Godless. Some literature was shared between Periyar and the League, including a letter from the German International Freethinkers’ Association and a bulletin of the Association.

    Periyar and his associates received excellent treatment wherever they went, which they contrasted with the privations of the Great Depression in other parts of the Western world. One of the detailed descriptions that Periyar provides of Soviet administration is that of the Moskva Sarkozy Sakiz District People’s Court.

    He also visited the Lefortovo prison, the notorious Soviet prison associated with the KGB and the Stalinist purges. Periyar went to the AMO (Avtomobilnoe Moskovskoe Obshchestvo, or Moscow Automotive Enterprise). The kitchen and the massive dining area at the AMO factory impressed him. He was also taken to the Profintern (Red International of Labour Unions) office. This was probably more serious business, as the passage of worker radicals to Moscow was discussed.

    It was a coincidence that Periyar was in Moscow on May Day, and he was witness to the joyous celebrations. Dioramas depicting various scenes such as those of the haves and have-nots, which reminded Periyar of the Mariamman temple festivals, were being paraded. Army units marched past the Lenin Mausoleum where Stalin, Mikhail Kalinin, Yemelyan Yaroslavsky and other important leaders stood, waving to the crowds. The Turkish Prime Minister, Ismet Inonu, was a state guest on the occasion. Some days later, a welcome reception for all foreign delegates who had come for May Day was organised by the Society of Old Bolsheviks at the Great Kremlin Palace, and Periyar too was invited.

    Émigrés of various hues were present in Moscow at that time and Periyar met some of them, including Abani Mukherji, a founding member of the Communist Party of India.

    By the end of April 1932, for reasons not entirely clear, there was discussion about concluding the trip. This is not surprising, as there is confusing information on what Periyar and his two associates were doing or attempting to do in Moscow. Even though Periyar was in touch with Communist Party of the Soviet Union officials, the logistics of the tour were being managed by the League of the Militant Godless.

    By May 14, Periyar’s departure for Berlin was confirmed. After some delay, the papers finally arrived on May 17, and Periyar departed from Moscow immediately.

    Reactions on the red spectre

    What was the import of Periyar’s Soviet tour, and what impact did it have on his political career?

    The short statement that Periyar released immediately on return was ominous. It exhorted members of his self-respect movement to desist from using traditional honorifics such as Maha-ganam, Sri, Thiru, and Thirumathi, as prefixes and urged them instead to employ ‘Thozhar’, or ‘Comrade’. It is a custom in Tamil Nadu to ask older and venerated people to name children. Such was his fascination for the Soviet Union that Periyar named the daughter of a leading Dravidian intellectual ‘Russia’ and another child ‘Moscow’.

    According to a secret police report, Periyar “lost no time in starting the spread of Communist doctrine”. Within three months of his return he had addressed over 40 public meetings where he “expressed unbound admiration of the Russian regime” and stated “his intention to end the present administration and establish a Socialist form of government.”

    Considering that the government was paranoid about the red spectre, reaction was swift. Police action was taken against him and his family. Periyar was soon forced to take a call on the party’s programme and its immediate future. In March 1935, in a public statement, he declared that he was withdrawing his socialist programme in the larger interest of his self-respect movement.

    Periyar remained impressed by the achievements of the Soviet Union all through his life. The complete control of society and economy by the state made a deep impact on him. “It is a new world,” he observed. “Such a transformation has never ever taken place in any country.” He believed that only a Soviet-style state could rid India of its poverty. But Periyar either did not follow what happened in the Soviet Union subsequently or did not care for the reality of lived Soviet socialism. He preferred to believe in an idealised version of a socialist society, for he did not comment about the Moscow show trials, the Stalinist purges, etc. His engagement with socialism, intense during 1932-35, never really surfaced in the next 40 years of an eventful political life. The socialist fringe of his movement left him and joined the still, and forever, nascent Communist Party.

    However, Periyar made frequent comments about his Soviet tour and favourable statements about the Soviet Union all through his life, while remaining critical of the Indian communist party on the grounds that it was a Brahminical party. How modern Tamil Nadu would have shaped if the brief alliance between Periyar’s movement and socialism had continued remains a most interesting ‘what if’ question.

  15. মাসুদ করিম - ২৬ সেপ্টেম্বর ২০১৭ (৯:১৩ পূর্বাহ্ণ)

    The nuclear stalemate is crumbling – what are our options?

    The two-party game theory of the cold war doesn’t work any more – time for a new approach

    THE game theorist Thomas Schelling, who died last year, is one of science’s great unsung heroes. It was largely his analysis of nuclear strategy that prevented the US and USSR from turning the cold war into a hot one – and immolating the human race.

    That polarised conflict is now history. Rather than two superpowers, at least nine states now have nuclear weapons – the latest and most worrying being North Korea. That’s not the whole story: nuclear tensions are also being ratcheted up by innocuous-looking upgrades of the US nuclear arsenal (see “The new nuclear race: Why North Korea isn’t the real story”). The arms race is back on.

    So how do you solve a problem like Korea? There are no easy answers. For all the bluster, the military options are limited and economic measures handicapped by lack of consensus. We are faced not with a Schelling-style scenario of two mutually hostile states, but a Gordian knot of intertwined and incompatible national interests.

    To cut the knot, the goal has to be to convince the North Korean leadership it doesn’t need nukes to ward off being invaded and overthrown. The “hermit kingdom” must be drawn into the modern community of nations, where zero-sum “my nation against your nation” thinking is increasingly obsolete and states are less and less likely to settle their differences with violence. Bringing North Korea in from the cold might achieve the same. That will be a long and delicate process, with much risk of a misstep. It also means talking to a regime whose words and deeds are repugnant, although a less bellicose stance might even lead to social reforms too.

    But the world doesn’t have a better option. The long stalemate is crumbling; other would-be nuclear powers are watching closely. As Winston Churchill put it: meeting jaw to jaw is better than war.

  • Sign up
Password Strength Very Weak
Lost your password? Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.
We do not share your personal details with anyone.