সুপারিশকৃত লিন্ক: এপ্রিল ২০১৭

মুক্তাঙ্গন-এ উপরোক্ত শিরোনামের নিয়মিত এই সিরিজটিতে থাকছে দেশী বিদেশী পত্রপত্রিকা, ব্লগ ও গবেষণাপত্র থেকে পাঠক সুপারিশকৃত ওয়েবলিন্কের তালিকা। কী ধরণের বিষয়বস্তুর উপর লিন্ক সুপারিশ করা যাবে তার কোনো নির্দিষ্ট নিয়ম, মানদণ্ড বা সময়কাল নেই। পুরো ইন্টারনেট থেকে যা কিছু গুরত্বপূর্ণ, জরুরি, মজার বা আগ্রহোদ্দীপক মনে করবেন পাঠকরা, তা-ই তাঁরা মন্তব্য আকারে উল্লেখ করতে পারেন এখানে।
ধন্যবাদ।

আজকের লিন্ক

এখানে থাকছে দেশী বিদেশী পত্রপত্রিকা, ব্লগ ও গবেষণাপত্র থেকে পাঠক সুপারিশকৃত ওয়েবলিন্কের তালিকা। পুরো ইন্টারনেট থেকে যা কিছু গুরত্বপূর্ণ, জরুরি, মজার বা আগ্রহোদ্দীপক মনে করবেন পাঠকরা, তা-ই সুপারিশ করুন এখানে। ধন্যবাদ।

৬ comments

  1. মাসুদ করিম - ২ এপ্রিল ২০১৭ (১০:৫৬ পূর্বাহ্ণ)

    Russian Soviet-era poet Yevgeny Yevtushenko dies at 84

    Yevgeny Yevtushenko, a Russian Soviet-era poet who found a large following in the West in the 1960s, died on Saturday of heart failure in the United States at the age of 84, Russian news agency RIA Novosti said.

    “He died peacefully a few minutes ago, surrounded by his loved ones,” the agency quoted his wife, Maria Novikova, as saying.

    Yevtushenko shot to fame as a symbol of non-conformism during a brief artistic thaw in the early 1960s under party boss Nikita Khrushchev.

    He then became a loyal supporter of the regime, and was showered with state privileges, until the fall of the Soviet Union in 1991.

    His best-known work is “Babi Yar,” an epic poem published in 1961, about a Nazi atrocity in Kiev in 1941 in which tens of thousands of Jews were massacred.

    In the mid-1990s, he moved to the United States, where he taught at the University of Tulsa, Oklahoma.

  2. মাসুদ করিম - ৪ এপ্রিল ২০১৭ (১২:৫৩ অপরাহ্ণ)

    প্রয়াত কিশোরী আমনকার

    প্রয়াত কিশোরী আমনকার। ভারতীয় শাস্ত্রীয় সঙ্গীতে এক পরিচিত নাম। বয়স হয়েছিল ৮৫ বছর। দীর্ঘদিন ধরেই বয়সজনিত নানা অসুখে ভুগছিলেন। সোমবার রাতে মুম্বইয়ে নিজের বাড়িতেই শেষ নিশ্বাস ত্যাগ করেন।
    জন্ম ১৯৩২ সালে। বেড়ে ওঠা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতের আবহেই। মা মোগুবাই কুর্দিকরও ছিলেন বিশিষ্ট শিল্পী। তাঁর কাছেই প্রাথমিক তালিম। ছোট থেকেই জয়পুর ঘরানার সঙ্গীতকে আঁকড়ে ধরেন। পরে সেই ঘরানাকে অন্য মাত্রা এনে দেন। এর জন্য বিতর্কও এসেছে। তাঁর এই নিজস্বতা যোগ করার ব্যাপারটি অনেকেরই ভাল লাগেনি।
    ঠুমরি, ভজন, খেয়ালেও বিশেষ পারদর্শিতা ছিল। বেশ কয়েকটি ছবিতেও গান গেয়েছেন। ১৯৮৭ তে পেয়েছেন পদ্মভূষণ, ২০০২–‌এ পদ্মবিভূষণ। ১৯৮৫ তে পেয়েছিলেন সঙ্গীত নাটক আকাদেমি পুরস্কার।

    The Kishori Amonkar interview: ‘I prefer majestic isolation to squandering a way of life and saadhana

    Renowned Hindustani classical vocalist Kishori Amonkar passed away in Mumbai after a brief illness. She was 84. She passed away at her home in central Mumbai tonight, family sources said.

    Born on April 10, 1932 in Mumbai, Amonkar was recognised as one of the foremost singers in the Hindustani tradition and as an innovative exponent of the Jaipur gharana. A gharana is a community of musicians sharing a distinctive musical style.

    In light of her sudden demise, we are sharing an old DNA interview of the legendary singer with Yogesh Pawar.

    You’ve been conferred several awards in your illustrious career. What are your thoughts on the latest award in the name of flautist Pt Hariprasad Chaurasia given to you?

    Of course it’s an honour to receive an award named after a stalwart like him. Having said that, I want to emphasise that an award by itself does not heighten one’s stature or help in gaining knowledge. It shouldn’t be something any artiste should hanker after.

    You also performed at a packed 6 am concert. Didn’t you pioneer this trend?

    That’s right. I’m very particular about following the regimen of ragas and timings prescribed in tradition. Because of evening concerts, I feel many of the beautiful ragas in our repertoire were simply not being heard by audiences. That’s how I gave my first concert in the early 80s at the Dadar Matunga Cultural Centre. Now everyone has early morning concerts, especially during Diwali. But I shudder at the fact that they include lavnis and cheap numbers. This is a time of serenity.

    You’ve expressed misgivings about the Maharashtra government clubbing genres like film music, Sufi music and ghazals along with classical music at its Saptarang festival?

    Yes. Why should we mix up genres like that? The government can’t equate what’s a part of our living heritage, our great tradition of classical music, with other forms. If you want only rhythm and noise, then have only those people come and perform. Why dishonour the sanctity of classical music like this?

    But haven’t audiences’ tastes changed?

    That’s an excuse people who want to peddle their cheap stuff use. In fact, at a time when there is chaos all over, people crave inner peace. Classical music can do that if you give it a chance. And here we are offering them music which only adds to the chaos.

    Do you feel youngsters today have the patience to sit through pure classical concerts?

    I can answer that only with a simile. If a child keeps eating street food and refuses to eat nutritious stuff cooked at home should the mother keep ignoring this? At some point she will have stop his pocket money for street food, won’t she? People will appreciate and inculcate better taste when we offer them good music.

    But efforts are being made through reality shows where singers who present classical songs find more appreciation.

    Reality? Whose reality are we talking about? I’ve watched some of these shows. Little children are made to believe that vocal acrobatics is what music is about. This is far removed from holding on to a note. In the long term, they will find classical music repulsive. And these so-called judges and mahagurus are doing themselves and music a great disservice by celebrating mediocrity. Jasrajbhai (Pandit Jasraj) and others may have the goodness of heart to say nice things to these participants but I cannot do that. I get particularly upset when they call these competitions mahayudh and the likes. Music is meant to create peace, not war.

    You’ve also been approached by some of these shows to be a part of them.

    Yes. But they don’t like it when I refuse to compromise on my principles… After that, they don’t come back. I prefer such majestic isolation to squandering a way of life and sadhana for money.

    People also complain that you’re temperamental.

    Most people who talk about these things are simply bad-mouthing me because I speak my mind. At a concert in Kashmir, a top industrialist’s wife ordered paan while I was singing. I stopped and asked her if she thought I was singing at a kotha.

    And recently, at a Delhi concert, I wanted to go to the washroom during the break, but the organisers had simply not thought of providing one. Obviously, I had to go to the hotel and come back. When I returned, I could hear, “The programme can’t begin because Kishoriji has still not returned from her break.” Now you tell me, who wouldn’t get angry?

    In 1964 you sang for Geet Gaya Patthharon Ne. Twenty six years later, you composed and sang for Drishti. Would you ever consider going back to singing/composing for films?

    You know I defied my Mai and guru (Moghubai Kurdikar) to sing for Geet… She was furious and told me that if I wanted to sing for films I shouldn’t ever touch her two tanpuras. I still remember how her words struck me. Drishti happened because the subject convinced me. Film music has now become only rhythmic noise. Amongst recent songs, I’ve only liked the qawwali Khwaja Mere Khwaja (Jodha Akbar). It’s soul-stirring.

    More than a decade after your devotional album Mharo Pranam’s release, it still flies off the shelves.

    That is the magic of Meerabai’s poetry. I was simply reacting to it when I saw the words. It’s an album very close to my heart. I remember asking Hariprasad (Chaurasia) to play the flute because it would invoke Krishna but he was acting pricey. I’m glad we got Vishwamohan (Bhatt, the first Indian Grammy winner). The way he’s poured his heart out through the Mohan veena is amazing.

    At a time when other musicians have got the Bharat Ratna, do you feel you’ve got your due as an artiste?

    For me, any award given by the government will remain just that. The fact that the Shankaracharya himself conferred the title of Gaan-Saraswati on me is of far greater satisfaction. Why would I hanker for more?

  3. মাসুদ করিম - ৬ এপ্রিল ২০১৭ (১১:৫৭ পূর্বাহ্ণ)

    Artists reluctantly draw a line under London living

    Vanishing low-cost accommodation forces creative communities to move away

    Patrick Goddard is running out of options. On Monday, the 32-year-old artist was handed his notice at the warehouse space in Acton that has been doubling as studio and home for the past four months. He and his partner have a month to pack up and leave before the developers move in.

    The abrupt departure is not an unusual experience. As a London-based artist working on film and installations, he has lived in a succession of unorthodox places during the past 12 years, from squats in Tower Hamlets to a block of artists’ studios in Hackney where the landlady overlooked her tenants’ habit of staying on after working hours.

    His latest tenancy, a property guardianship, has been sweet but short, and has left him facing a wrenching decision.

    “Ultimately I’m probably going to have to bite the bullet and move out of London. I’m a Londoner and all my friends are here. But I’m 32 and I’ve been bouncing around for years trying to find the cracks in architectural renewal projects with six-month [residential] windows. I’m tired of it.”

    It is an ever more common dilemma for artists coping with London’s vanishing opportunities for low-cost housing. Bohemian communities have often bloomed only to wilt again quickly: the “creative vibe” draws in businesses and residents, raising prices and forcing artists to move on. In London, the cycle was seen in Notting Hill in the 1960s, Shoreditch in the 1990s and Hackney in the 2000s.

    Damien Hirst, Tracey Emin and Jeremy Deller can all count squats among their former dwelling places. But squatting was made a criminal offence in 2012, and councils have cracked down on illegal uses of workplaces as living spaces.

    While the problem of London housing is no more difficult for artists than it is for nurses, waiting staff and many other workers, it is a city that touts its creative credentials around the world — and the threat of an artistic exodus has caused worries in the art establishment.

    Eliza Bonham Carter, head of the Royal Academy Schools, said: “The conversation I’m having more and more is about where to move to — that is, to leave London. And I think for London that’s a huge risk.”

    Popular alternatives are Margate, Ramsgate, Southend and Nottingham. Others have gone farther afield, to places such as Berlin. Nonetheless, there are a handful of initiatives that, if taken up more widely, may help.

    One is the brainchild of Acme, which has been developing studio space for artists for 40 years. Jack Fortescue, Acme head of projects, said the organisation had realised offering studio space at one-third of commercial rates addressed only part of the problem. “If artists can’t afford to live nearby then what’s the point in creating those spaces? We realised we needed to tackle housing as well.”

    From October, Acme will offer 22 residential artist studios on a five-year fixed rent tenancy, with a first batch of six opening in Stockwell. It is using its relationships with London councils to make the case that artists’ housing should count towards developers’ affordable housing targets.

    In Barking and Dagenham, the council has given artists a role in its regeneration programme, with an “artists’ enterprise zone” in Barking town centre and a pilot housing scheme. Twelve apartments combining studio and living space will open next year at rents of 60-70 per cent of the local market rate. A two-bed flat for up to four would cost between £750 and £900 a month for the whole flat.

    John East, Barking and Dagenham strategic director of growth and homes, said the retreat of artists from Hackney was an opportunity for the borough. “One of the issues for us is how do we create that sense of place, so we don’t just build lots of housing. It seems to us that artists and the creative industries are fundamental to that.”

    It will impose a condition on its artist-residents, however: in exchange for their space, they will be asked to do a weekly, unpaid half-day of community work on arts programmes.

    One artist who reacts enthusiastically to the idea is Laura Iosifescu, a Romania-born painter and sculptor who lived on the streets for six months when she arrived in the UK. At a “life-changing” interview in 2009 for a fine art course at the University of East London, she brought her work in bin bags, the only carrier she could afford. Nearly 10 years later she has gained a measure of commercial success, with exhibitions in the West End and her own gallery in Barking.

    “My intention is not just to keep my art for myself,” she said. “I want to inspire the public with the art I do and engage with people . . . The authorities here seem to want to connect in a way I haven’t seen in other parts of London.”

    Mr Goddard has doubts, however. “It sounds wonderfully egalitarian and community oriented but actually it’s trying to plug holes in the welfare state, in the lack of community infrastructure, with artists who are also underfunded.”

    As the clock ticks down on his Acton residency, the scheme is also likely to be too late for him. At pains to make clear he does not think artists deserve special treatment, Mr Goddard nonetheless sees the value in a vibrant arts sector. “Artists, writers, poets, musicians — they’re all beneficial for society. Do we want a city without poets?”

  4. মাসুদ করিম - ৯ এপ্রিল ২০১৭ (১১:৪৫ পূর্বাহ্ণ)

    Ashok Tara, the Indian Major who saved the future PM of Bangladesh shares spotlight with a ‘very happy’ Hasina

    Major Ashok Tara was assigned yet another crucial mission just a day after 93,000 Pakistani troops led by General AAK ‘Tiger” Niazi had surrendered to Indian forces after their famous “dash for Dacca” during the December 1971 war.
    Already awarded the Vir Chakra in the Battle of Gangasagar a few days ago, 29-year-old Tara was told to rescue Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman+ ‘s wife and family, which included his 24-year-old daughter Sheikh Hasina and her child.
    The family was being held hostage by a dozen trigger-happy Pakistani troops at a fortified house in the Dhanmandi area, just 20 minutes away from the Dacca airport.
    Tara, accompanied by only three soldiers, managed the task with sheer pluck and presence of mind, without a drop of blood being shed on either side, to the Bangabandhu family’s eternal gratefulness.
    On Saturday, 46 years later, Colonel Tara (retired) was among those who shared the spotlight with PM Narendra Modi and his Bangladesh counterpart Sheikh Hasina at the “Sommanona Ceremony” here to honour the 1971 war martyrs.
    “Sheikh Hasinaji was very happy to see me and my wife Abha. She told Modiji that I had helped rescue her and her family all alone, without any weapons,” said Tara, speaking to TOI after the ceremony.
    India, incidentally, lost 3,843 soldiers in the swift 13-day war that reduced Pakistan to abject helplessness and led to the liberation of Bangladesh.
    But among all the bravehearts, Tara has a special personal connect with the first family of Bangladesh.
    On that wintry day in 1971, Tara and his three soldiers drove to Dhanmandi, only to be stopped by a nervous crowd before they could reach the house where the family was imprisoned.
    Pointing to a scorched car stopped in its tracks, with its driver dead inside, the people told Tara it was extremely dangerous to proceed ahead.
    Taking stock of the situation, even as the Pakistani soldiers trained their machine guns and rifles at him, Tara left his own weapon with his soldiers and went ahead on his own to the house.
    The Pakistani soldiers, who it is believed had instructions to kill the entire family in the event of any contingency, warned him he would be shot if he came any closer.

    Using a mix of Punjabi and Hindi, Tara tried to convince the Pakistani troops, who had lost communication with their superiors, to lay down their arms amid nerve-wracking moments. “They had no idea that the Pakistani army had surrendered, Dhaka had fallen and the war was well and truly over,” said Tara.
    “I told them an unarmed Indian officer would not be standing in front of them if that was not the case,” he said, even pointing to some Indian helicopters flying overhead to underline his assertion.

    The stand-off finally eased, with Tara assuring the Pakistani soldiers that they would return to their families unharmed. The Bangabandhu family emerged unscathed, and the rest is history.
    In June 2012, PM Sheikh Hasina conferred the “Friend of Bangladesh” award on Tara, who was commissioned into 14 Guards in the Indian Army in 1963 and retired as a Colonel in 1994.

    ভবিষ্যৎপ্রধানমন্ত্রীকে বাঁচিয়েছিলেন মেজর তারা

    সশস্ত্র পাকিস্তানি সেনাদের মুখোমুখি। নিরস্ত্র। উর্দু মেশানো হিন্দিতে পাক সেনারা শাসিয়ে যাচ্ছিল, আর এক পা এগোলে গুলি চলবে। বাড়ির ভেতরে তখন অবরুদ্ধ শেখ মুজিবের পরিবার। মেজর তারা–কে পাঠানো হয়েছে তঁাদের উদ্ধার করতে। [আগের দিন] রমনার ময়দানে ভারতীয় সেনাবাহিনীর লেফটেন্যান্ট জেনারেল অরোরা–র কাছে নিঃশর্ত আত্মসমর্পণের চুক্তিতে সই করেছেন পাক সেনাপ্রধান জেনারেল নিয়াজি। যুদ্ধবিরতি ঘোষিত হয়েছে। কিন্তু যুদ্ধবিধ্বস্ত ঢাকা শহরে যোগাযোগ ব্যবস্থা তখন পুরোপুরি ভেঙে পড়েছে। [ধানমন্ডির অবরুদ্ধ বাড়িটিতে] পাকিস্তানি সেনাদের কাছে সেই খবর পৌঁছয়নি। তাদের কাছে লড়াই তখনও জারি। ২৯ বছরের ভারতীয় সেনা মেজর পাঞ্জাবি–হিন্দিতে মুখ খারাপ করে বলেছিলেন, ‘‌আরে যুদ্ধ শেষ। পাকিস্তান হেরে গেছে। না হলে আমি খালি হাতে তোমাদের সামনে এসে দঁাড়াই!‌ আত্মসমর্পণ করো।’‌ ঠিক সেই সময় মাথার ওপর দিয়ে উড়ে গিয়েছিল ভারতীয় বায়ুসেনার কয়েকটা হেলিকপ্টার। সেদিকে আঙুল তুলে মেজর তারা বলেছিলেন, আকাশ, মাটি, সব আমাদের দখলে। এখনও সন্দেহ আছে?‌ ৭০ বছরের অশোক তারা–র এখনও মনে আছে সেদিনের প্রতিটা মুহূর্ত।

    Indian Army saved Sheikh Hasina and family in 1971 war: Mujibur Rahman’s aide

    Prime Minister Sheikh Hasina and her family members faced the risk of being massacred but were saved by a group of Indian soldiers during the 1971 liberation war, her father’s close aide said on Wednesday, as Bangladesh marked the 44th anniversary of its triumph over Pakistan.

    Recalling the events after the victory of Bangladesh in liberation war, Hazi Golam Morshed, one of the top aides of Bangladesh’s founder and Hasina’s father Sheikh Mujibur Rahman said he escorted the four-man squad of Indian soldiers to the house where Bangabandhu’s wife Begum Fazilatunnesa was imprisoned along with Hasina and three other children.

    The Indian squad was led by Major Ashok Tara, whom Bangladesh honoured conferring him with the “Friend of Bangladesh” award two years ago.

    “The Pakistani soldiers guarding the house looked frightened but arrogant visibly they were unaware of the surrender (of Pakistan) even on that morning of December 17,” said Morshed, who is now 85.

    “Major Tara approached the (Pakistani) soldiers unarmed. One of the guards shouted, asking him not to proceed a single step further if he wanted to avoid being shot,” he recalled.

    Morshed described the subsequent few minutes to be highly “delicate” as it appeared that the “frustrated, frightened and directionless” Pakistani guards were going to kill the Bangabandhu family.

    Morshed happened to be the last man to accompany Bangabandhu until the Pakistani troops on March 25, 1971 night and arrested him. On his release, he found out that Bangabandhu’s family was detained at a house heavily guarded by the Pakistani troops.

    On December 17, he went to makeshift camp at the Circuit House in Kakrail to inform the Indian forces about it. An Indian major general introduced him to Major Tara and then entrusted him with the task of rescuing the Bangabandhu family.

    When Major Tara reached the house he told the Pakistani troops that their army had surrendered as they were not aware about the development due to disruption of communication.

    “And as soon as I entered the house, (Bangabandhu) Sheikh Mujibur Rahman’s wife hugged me and said ‘I was her son sent by God from the heaven (to save the family)’,” Tara said in an earlier interview.

    Meanwhile, President Abdul Hamid and Prime Minister Hasina on Wednesday paid homage to the war heroes at the National Memorial, followed by a guard of honour by a contingent of the three armed forces. The memorial was then opened to the public.

  5. মাসুদ করিম - ৯ এপ্রিল ২০১৭ (১২:৪৩ অপরাহ্ণ)

    নিজের মিউজিয়াম তৈরি করে গিয়েছেন কবি

    দেশ ছেড়ে আমেরিকা চলে গিয়েছিলেন আড়াই দশক আগে। সেখানেই মারা গেলেন গত ১ এপ্রিল। তবু এভগেনি এভতুশিয়েনকো আজও রুশ কবিতার উজ্জ্বল উদ্ধার।

    সময়টা ঠিক মনে নেই। বোধহয় ১৯৬৭-’৬৮ সাল। মস্কোর সাহিত্যভবনে শুনেছিলাম এভগিয়েনি এভতুশিয়েনকোর কণ্ঠে, তাঁর ‘বাবি ইয়ার’ কবিতা: ‘বাবি ইয়ারের মাথায়/ স্মৃতিস্তম্ভ নেই কোনও/ খাড়া পাড় সোজা/ নেমে গেছে নীচে/… দেখে ভয় হয়, মনে হয় বুঝি/ ইহুদি জাতির মতো আমিও নিজেই/ বুড়ো হয়ে গেছি।’ প্রতিটি শব্দে ফুটে উঠছিল ট্রাজেডির দৃশ্য।

    বাবি ইয়ার ইউক্রেনের রাজধানী কিয়েভের একটি গভীর খাত। ১৯৪১-এর ২৯-৩০ সেপ্টেম্বর সোভিয়েত ইউনিয়নের বিরুদ্ধে অভিযানে নাত্‌সিরা এই অঞ্চলে স্থানীয় অধিবাসী ও পুলিশের সহায়তায় ৩৩,৭৭১ জন ইহুদিকে হত্যা করে ওই খাতে ফেলে দেয়। এত অল্প সময়ে, এক দফায় এত বেশি সংখ্যক ইহুদি নিধনের ঘটনা আর কোথাও ঘটেনি। ঘটনাটি স্পর্শকাতর, স্থানীয় অধিবাসীরা এতে জড়িত ছিল। ফলে সোভিয়েত আমলে এর উল্লেখও ট্যাবু ছিল।

    ১৯৬১ সালে এভতুশিয়েনকোর এই কবিতা প্রকাশের পরই ঝড়। ইহুদি-বিদ্বেষকে প্রশ্রয় দেওয়ায় কবি সোভিয়েত কর্তৃপক্ষের শুধু নিন্দাই করেননি। আরও বলেছেন, এই গোপনীয়তার অর্থ নিজেদের স্বার্থে ইতিহাসের বিকৃতি। ক্রুশ্চেভের আমলে সোভিয়েত প্রতিক্রিয়া? পার্টি নেতৃত্ব জানাল, রাজনৈতিক অপরিপক্বতা। রাজনৈতিক বোধের অভাবেই নাকি কবি দুনিয়ার অন্য নাত্‌সি শিকারের কথা বলেননি, বিচ্ছিন্ন ভাবে ‘বাবি ইয়ার’-এর কথা বলেই ছেড়ে দিয়েছেন।

    এই কবিতাই তাঁকে বিশ্বজোড়া খ্যাতি দিল। এর ভিত্তিতেই সিম্ফনি রচনা করলেন সুরকার দ্‌মিত্রি সাস্তাকোভিচ। বিশ্বের ৭২টি ভাষায় অনূদিত হল ‘বাবি ইয়ার’। কবিতার কয়েকটি লাইন খোদাই করে রাখা হল আমেরিকার রাজধানী ওয়াশিংটন ডিসি-র হলোকস্ট মিউজিয়াম-এর দেওয়ালেও। প্রতিবাদী কণ্ঠস্বরই এভতুশিয়েনকোকে করে তুলল রুশ কবিতার ‘অ্যাংগ্রি ইয়াং ম্যান।’

    কিন্তু শাসকের রাজনীতি অন্য রকম। দেশে উদারনীতির হাওয়া বইতে শুরু করেছে, দেখানোর জন্য ক্রুশ্চেভের আমলে বারবার এই ‘রাগী ছোকরা’কে বিদেশ সফরে উৎসাহ দেওয়া হয়। ঘন ঘন বিদেশে যাতায়াতে কবি তখন সরকারের প্রায় প্রতিনিধিস্বরূপ। এখানেই পূর্বসূরি মায়াকোভ্‌স্কির সঙ্গে তাঁর তফাত। মায়াকোভ্‌স্কির পক্ষে ‘রাগী ছোকরা’র ভূমিকা এবং একই সঙ্গে ‘রুশ প্রলেতারীয় লেখক সমিতি’-র নেকনজরে থাকা সম্ভব ছিল না, সোভিয়েত সাহিত্যের উপদলীয় কোন্দলে পড়ে শেষে আত্মবলি দিতে হয় তাঁকে। এভতুশিয়েনকো পরের প্রজন্মের, মেজাজ-মর্জি অন্য রকম।

    ফের দুঃসাহসের পরিচয়। ১৯৬৩-র ফেব্রুয়ারিতে বেরল তাঁর আত্মজীবনী। বিদেশ সফরে গিয়ে কবি যে সব সাক্ষাৎকার দিয়েছিলেন, তারই ভিত্তিতে স্মৃতিকথা। একে সোভিয়েত সরকারের বিনা অনুমতিতে সাক্ষাৎকার, উপরন্তু কমিউনিস্ট যুবসংঘ সম্পর্কে বিরূপ মন্তব্য। ফের সরকারি সমালোচনার ঝড়। এভতুশিয়েনকো পাকা রাজনীতিবিদের মতো সেই সব লেখার দায়িত্ব অস্বীকার করলেন। পরে ‘ব্রাত্‌স্ক জলবিদ্যুৎকেন্দ্র’ ‘স্ট্যাচু অব লিবার্টির অন্তরালে’-র মতো রাজনৈতিক প্রচারধর্মী কবিতা রচনা করে সরকারের ক্ষতি পূরণ করলেন। কবিদের বুঝতে পারা সত্যিই মুশকিল!

    নইলে এত সম্মান পেয়েও কেন শেষ অবধি ইয়েল্‌তসিনের আমলে সপরিবার দেশ ছেড়ে পাড়ি জমালেন আমেরিকায়? অভিমান? হয়তো না। সোভিয়েত আমল থেকে গরবাচেভ, ইয়েল্‌তসিনের সময়েও তিনি হরেক রাষ্ট্রীয় সম্মানে ভূষিত। সোভিয়েত ইউনিয়ন ভেঙে যাওয়ার আগেও, ১৯৮৭ থেকে ’৯১ অবধি সোভিয়েত পার্লামেন্টের সদস্য। প্রতিষ্ঠানের মধ্যে থেকেই সুযোগ বুঝে কখনও প্রতিবাদী, কখনও নীরব।

    ভাঙনকালে সবই অনিশ্চিত। নব্বইয়ের দশকে তাই বিদেশে আশ্রয় নেওয়াটাই বেছে নিলেন। ভুল করেননি। এভতুশিয়েনকো দেশ ছাড়লেন, কয়েক বছর পর স্বদেশে ফিরে এলেন সলঝেনিতসিন। কিন্তু কয়েক বছর পর মস্কোয় বসে তাঁকে আক্ষেপ করতে হল, ‘আজ আর কথা বলতে কোনও বাধা নেই, কিন্তু কথা শোনার লোকের বড় অভাব।’ এভতুশিয়েনকো নন, সলঝেনিতসিন-ই সে দিন দেশে ফিরে ভুল করেছিলেন।

    এভতুশিয়েনকো বিদেশে থাকেন, কিন্তু প্রায়ই দেশে আসেন, কাগজে সাক্ষাৎকার দেন। তাঁর ধারণা, সোভিয়েত ইউনিয়ন ভেঙে নতুন সমাজব্যবস্থা চালু হওয়ার পর রুশ কাব্যজগতে ঘোর সঙ্কট। ‘রাশিয়ায় এক জন কবি কবির চেয়েও বড়: রুশ কাব্যের দশ শতাব্দী’ নামে হাজার বছরের রুশ কবিতার এক সুবিশাল সংকলনও তিনি বিদেশে বসেই সম্পাদনা করেছেন।

    ২০১০ সালে মস্কোর কাছে তাঁর নিজের মিউজিয়াম উদ্বোধন করে গিয়েছেন কবি। সেখানেই সংরক্ষিত তাঁর পাণ্ডুলিপি, চিঠিপত্র। আমেরিকা থেকে তাঁর মরদেহ সেখানে এনে সমাহিত করা হবে। গত পয়লা এপ্রিল আমেরিকায় মৃত্যু, তার আগে এ ভাবেই নিজের ব্যবস্থা করে গিয়েছেন। তিনি তো আর আত্মঘাতী মায়াকোভস্কি নন!

  6. মাসুদ করিম - ১৩ এপ্রিল ২০১৭ (৪:৫৩ অপরাহ্ণ)

    সাংবাদিক সিদ্দিক আহমেদের ইন্তেকাল

    দৈনিক আজাদীর সাবেক সহকারী সম্পাদক, খ্যাতিমান সাংবাদিক ও লেখক সিদ্দিক আহমেদ আর নেই। গতকাল বুধবার সন্ধ্যা ছয়টায় রাজধানীর বঙ্গবন্ধু মেডিকেল হাসপাতালে তিনি ইন্তেকাল করেন।

    চট্টগ্রামের সাংবাদিকতা এবং সংস্কৃতি অঙ্গনের প্রিয় মুখ সিদ্দিক আহমেদ বেশ কিছুদিন ধরে ক্যান্সারে ভুগছিলেন। মৃত্যুকালে তার বয়স হয়েছিল ৭১ বছর। তিনি স্ত্রী, তিন পুত্র এবং এক কন্যাসহ অসংখ্য আত্মীয়-স্বজন ও গুণগ্রাহী রেখে গেছেন। আজ বৃহস্পতিবার সকাল ৮টা ৪৫ মিনিটে মরহুমের লাশ তাঁর কর্মস্থল দৈনিক আজাদী কার্যালয়ে আনা হবে। পরে সকাল ৯ টায় চট্টগ্রাম প্রেসক্লাব প্রাঙ্গণে প্রথম নামাজে জানাজা শেষে সকাল দশটায় শ্রদ্ধা জানানোর জন্য কেন্দ্রীয় শহীদ মিনারে নেয়া হবে মরহুমের লাশ। সেখান থেকে পরে মরহুমের লাশ নিয়ে যাওয়া হবে গ্রামের বাড়ি রাউজানের গশ্চিতে। বাদ আছর গশ্চিতে দ্বিতীয় দফা নামাজে জানাজা শেষে পারিবারিক কবরস্থানে দাফন করা হবে।
    লেখক সাংবাদিক সিদ্দিক আহমেদ হঠাৎ গুরুতর অসুস্থ হয়ে পড়লে গত ২৮ মার্চ চট্টগ্রামের ম্যাক্স হাসপাতালে ভর্তি করা হয়। অবস্থার অবনতি ঘটলে পরদিন তাঁকে ঢাকার এ্যাপোলো হাসপাতালে স্থানান্তর করা হয়। খোন থেকে তাঁকে বঙ্গবন্ধু মেডিকেল হাসপাতালে স্থানান্তর করা হয়। এখানে তাঁকে লাইফ সাপোর্টে রাখা হয়েছিল। গতকাল সন্ধ্যায় তিনি ইন্তেকাল করেন।
    সিদ্দিক আহমেদের জন্ম চট্টগ্রামের রাউজান উপজেলার গশ্চি গ্রামে ১৯৪৬ খ্রিস্টাব্দ ৩১ জুলাই। তিনি ছিলেন বাষট্টির ছাত্র আন্দোলন ও ঊনসত্তরের গণআন্দোলনের সক্রিয় কর্মী। ছাত্র জীবনে ছাত্র ইউনিয়নের সঙ্গে যুক্ত সিদ্দিক আহমেদ ১৯৬৮ সাল থেকে ছিলেন সাহিত্যিক-সাংবাদিক রণেশ দাশগুপ্তের সান্নিধ্যে। ১৯৭১ সালের মুক্তিযুদ্ধে তিনি সংগঠকের ভূমিকা পালন করেন। দেশ স্বাধীন হওয়ার পর রাউজানে শিক্ষকতায় যুক্ত হন। এরপর কৃষি কাজ ও কৃষক আন্দোলনে যুক্ত ছিলেন। ১৯৯১ সাল থেকে সাংবাদিকতায় যুক্ত হয়ে ২০১৫ সালে পেশাগত জীবনের ইতি টানেন দৈনিক আজাদীর সহকারী সম্পাদক হিসেবে।
    চট্টগ্রামের সাংবাদিকতায় জগতে নবীন-প্রবীণ সবার ‘বন্ধু’ হিসেবে পরিচিত ছিলেন সিদ্দিক আহমেদ। তিনি আড্ডায় মেতে উঠতেন বয়সের সীমা ডিঙ্গিয়ে। চট্টগ্রামের শিল্প-সাহিত্য ও সংস্কৃতি জগতের সবার কাছে সিদ্দিক আহমেদ ছিলেন প্রিয় মানুষ।
    তাঁর উল্লেখযোগ্য প্রকাশিত গ্রন্থসমূহ হচ্ছে কবিতার রাজনীতি, খোলা জানালায় গোপন সুন্দরবন, পিকাসো, আপেলে কামড়ের দাগ, কিছু মানবফুল, পৃষ্ঠা ও পাতা, জল ও তৃষ্ণা, প্রভৃতি। এছাড়া তাকে নিয়ে বের হয়েছে দুটি স্মারক গ্রন্থও।
    সিদ্দিক আহমেদ চট্টগ্রাম সিটি কর্পোরেশন একুশে পদক, উদীচী সম্মাননা, দুর্নিবার সম্মাননা, ইঞ্জিনিয়ার আবদুল খালেক ও মোহাম্মদ খালেদ ফাউন্ডেশন সম্মাননা, বৌদ্ধ একাডেমি সম্মাননা, চট্টগ্রাম প্রেস ক্লাব সম্মাননা, চট্টগ্রাম সাংবাদিক ইউনিয়ন সম্মাননাসহ নানা সম্মাননা পেয়েছেন।
    সিদ্দিক আহমেদের মৃত্যুর খবরে চট্টগ্রামের সংস্কৃতি অঙ্গনে শোকের ছায়া নেমে আসে। দৈনিক আজাদীতে গতকাল সন্ধ্যায় সিদ্দিক আহমেদের প্রতি শ্রদ্ধা জানিয়ে এক স্মরণসভার আয়োজন করা হয়। দৈনিক আজাদী সম্পাদক এম এ মালেক এতে সভাপতিত্ব করেন। সভায় বক্তব্য রাখেন, সিনিয়র সহকারী সম্পাদক কবি অরুণ দাশগুপ্ত, বার্তা সম্পাদক একেএম জহুরুল ইসলাম, সিনিয়র সহ সম্পাদক নিযাম উদ্দীন, দিবারক ঘোষ, খোরশেদ আলম, চিফ রিপোর্টার হাসান আকবর, শামীম আরা লুসি, ইয়াসমিন ইউসুফ, সিনিয়র স্পোর্টস রিপোর্টার নজরুল ইসলাম, সিনিয়র রিপোর্টার শুকলাল দাশ, ঋত্বিক নয়ন, জাহেদ মোতালেব, সবুর শুভ, কাশেম শাহ, রেজাউল করিম, সোহেল রানা, জসিম সিদ্দিকী, মোরশেদ তালুকদার, রতন বড়ুয়া, আমিনুল ইসলাম মুন্না, সুলতান মাহমুদ সেলিমসহ অন্যান্য সহকর্মীবৃন্দ। সভায় মরহুমের কর্মজীবনের নানা দিক নিয়ে আলোকপাত করে বক্তারা বলেন, সত্য ও ন্যয়নিষ্ঠ সাংবাদিক হিসেবে সিদ্দিক আহমেদ তার আলাদা একটি অবস্থান সৃষ্টি করতে পেরেছিলেন। সেই সাথে লেখক হিসেবেও তিনি ছিলেন পাঠকপ্রিয়। সহকর্মীরা তাঁর স্মৃতির প্রতি গভীর শ্রদ্ধা জানান।
    এদিকে ফেডারেল সাংবাদিক ইউনিয়নের (বিএফইউজে) সভাপতি মনজুরুল আহসান বুলবুল, মহাসচিব ওমর ফারুক, সহসভাপতি শহীদ উল আলম, যুগ্ম মহাসচিব তপন চক্রবর্তী, নির্বাহী সদস্য আসিফ সিরাজ ও নওশের আলী খান, চট্টগ্রাম সাংবাদিক ইউনিয়নের সভাপতি রিয়াজ হায়দার চৌধুরী ও সাধারণ সম্পাদক মোহাম্মদ আলী, চট্টগ্রাম প্রেসক্লাব সভাপতি কলিম সরওয়ার ও সাধারণ সম্পাদক শুকলাল দাশ, চট্টগ্রাম সাংবাদিক কো-অপারেটিভ হাউজিং সোসাইটি লিমিটেডের চেয়ারম্যান মঈনুদ্দিন কাদেরী শওকত ও সম্পাদক মুহাম্মদ মোরশেদ আলম, চিটাগাং টেলিভিশন জার্নালিস্ট এসোসিয়েশনের সভাপতি আলী আব্বাস ও সাধারণ সম্পাদক শাহনেওয়াজ রিটন, চট্টগ্রাম ফটো জার্নালিস্ট এসোসিয়েশনের সভাপতি মশিউর রেহমান বাদল ও সাধারণ সম্পাদক রাশেদ মাহমুদ পৃথক পৃথক বিবৃতিতে শোক প্রকাশ করেছেন। তারা মরহুম সিদ্দিক আহমেদের আত্মার মাগফেরাত কামনা এবং শোকসন্তপ্ত পরিবারের সদস্যদের প্রতি সমবেদনা জানিয়েছেন।
    সাংবাদিক নেতারা বলেন, খ্যাতিমান সাংবাদিক সিদ্দিক আহমেদের অসময়ে চলে যাওয়া আমাদের জন্য বড় ক্ষতি। জাতি একজন নিবেদিতপ্রাণ, সৎ ও সাহসী সাংবাদিককে হারিয়েছে।
    সিদ্দিক আহমেদের মত্যুতে গভীর শোক প্রকাশ করেছেন প্রবাসীকল্যাণমন্ত্রী নুরুল ইসলাম বিএসসি, চট্টগ্রাম জেলা পরিষদের চেয়ারম্যান এম.এ সালাম, চট্টগ্রাম লেডিস ক্লাবের সভাপতি জিনাত আজম, বিএনপি নেতা গোলাম আকবর খোন্দকার, চট্টগ্রাম একাডেমির চেয়ারম্যানড. অনুপম সেন, মহাপরিচালক জিন্নাহ চৌধুরী, বাংলাদেশ উদীচী শিল্পী গোষ্ঠী কেন্দ্রীয় সংসদের সহ-সভাপতি ডা. চন্দন দাশ, চট্টগ্রাম জেলা সংসদের সভাপতি বেগম মুশতারি শফি ও সম্পাদক অধ্যাপক শীলা দাশগুপ্ত, খেলাঘর চট্টগ্রাম মহানগরী কমিটির সভাপতি ডা. একিউএম সিরাজুল ইসলাম ও সাধারণ সম্পাদক প্রকৌশলী রূপক চৌধুরী, ইসলামিক ফ্রন্ট বাংলাদেশ চট্টগ্রাম মহানগরের সভাপতি আলহাজ এইচএম মুজিবুল হক শুক্কুর, সেক্টর কমান্ডার্স ফোরামের চট্টগ্রাম বিভাগীয় সমন্বয়ক বেদারুল আলম চৌধুরী বেদার চট্টগ্রাম মানগর কমিটির সভাপতি নুরুল আলম মন্টু, চট্টগ্রাম বিপ্লব ও বিপ্লবী স্মৃতি সংরক্ষণ পরিষদের আহ্বায়ক আলমগীর সবুজ ও সদস্য সচিব মিঠুন চৌধুরী, রাউজান প্রেস ক্লাব সভাপতি তৈয়ব চৌধুরী, সাধারণ সম্পাদক এস.এম. ইউসুফ, সংবাদপত্র কম্পিউটার্স অ্যাসোসিয়েশন চট্টগ্রামের সভাপতি হারুন অর রশিদ ও সাধারণ সম্পাদক রতন কান্তি বিশ্বাসসহ নেতৃবৃন্দ।

    চলে গেলেন সিদ্দিক আহমেদ

    চট্টগ্রাম প্রেস ক্লাবের স’ায়ী সদস্য, দৈনিক আজাদীর সাবেক সহকারী সম্পাদক, গবেষক ও প্রাবন্ধিক সিদ্দিক আহমেদ আর নেই। দীর্ঘদিন ধরে দুরারোগ্য ক্যান্সার রোগে আক্রান্ত বর্ষীয়ান এ সাংবাদিক গতকাল বুধবার সন্ধ্যা ৬টায় ঢাকার বঙ্গবন্ধু মেডিক্যাল হাসপাতালে শেষ নিঃশ্বাস ত্যাগ করেন। তার বয়স হয়েছিল ৭১ বছর। মৃত্যুকালে তিনি স্ত্রী, তিন ছেলে, এক মেয়েসহ অসংখ্য আত্মীয়-স্বজন ও গুণগ্রাহী রেখে গেছেন।
    ২৮ মার্চ অসুস’ সিদ্দিক আহমদকে চট্টগ্রামের বেসরকারি ম্যাক্স হাসপাতালে ভর্তি করা হয়। সেখানে তার অবস’ার অবনতি ঘটলে তাকে ঢাকার অ্যাপোলো হাসপাতালে লাইফ সাপোর্টে রাখা হয়। পরে তাকে পিজি হাসপাতালের নেওয়া হয়।
    আজ বৃহস্পতিবার সকাল ৯টায় চট্টগ্রাম প্রেস ক্লাব প্রাঙ্গণে প্রথম নামাজে জানাজা এবং রাউজান গশ্চি হাইস্কুল মাঠে বেলা ১২টায় দ্বিতীয় নামাজে জানাজা শেষে তাকে পারিবারিক কবরস’ানে দাফন করা হবে বলে পারিবারিক সূত্রে জানা গেছে।
    সিদ্দিক আহমেদ চট্টগ্রামের সাংবাদিকতা জগতে নবীন-প্রবীণ সবার ‘বন্ধু’ হিসেবে পরিচিত ছিলেন। চট্টগ্রামের শিল্প-সাহিত্য ও সংস্কৃতি জগতের সবার কাছে প্রিয় মানুষ তিনি। সত্য প্রকাশে নির্ভীক ও সৎ সাংবাদিকতার একজন উজ্জ্বল দৃষ্টান্ত সিদ্দিক আহমেদ।
    সিদ্দিক আহমেদের জন্ম চট্টগ্রামের রাউজান উপজেলার গশ্চি গ্রামে ১৯৪৬ খ্রিস্টাব্দ ৩১ জুলাই তারিখে। তিনি বাষট্টির ছাত্র আন্দোলন ও ঊনসত্তরের গণআন্দোলনের একজন সক্রিয় কর্মী ছিলেন।
    ছাত্র জীবনে ছাত্র ইউনিয়নের সঙ্গে যুক্ত সিদ্দিক আহমেদ ১৯৬৮ সাল থেকে ছিলেন সাহিত্যিক-সাংবাদিক রণেশ দাশগুপ্তের সান্নিধ্যে। ১৯৭১ সালের মুক্তিযুদ্ধে সিদ্দিক আহমেদ সংগঠকের ভূমিকা পালন করেন। দেশ স্বাধীন হওয়ার পর রাউজানে শিক্ষকতায় যুক্ত হন। এরপর কৃষি কাজ ও কৃষক আন্দোলনে যুক্ত ছিলেন। ১৯৯১ সাল থেকে সাংবাদিকতায় যুক্ত হয়ে ২০১৫ সালে পেশাগত জীবনের ইতি টানেন দৈনিক আজাদীর সহকারী সম্পাদক হিসেবে।
    প্রবীণ এই সাংবাদিক চট্টগ্রাম সিটি করপোরেশন একুশে পদক, সিদ্দিক আহমেদ সম্মাননা স্মারক, উদীচী সম্মাননা, দুর্নিবার সম্মাননা, ইঞ্জিনিয়ার আবদুল খালেক ও মোহাম্মদ খালেদ ফাউন্ডেশন সম্মাননা, বৌদ্ধ একাডেমি সম্মাননা, চট্টগ্রাম প্রেস ক্লাব সম্মাননা, চট্টগ্রাম সাংবাদিক ইউনিয়ন সম্মাননাসহ নানা সম্মাননা পেয়েছেন।
    তার উল্লেখযোগ্য প্রকাশিত গ্রন’সমূহ হচ্ছে- ‘কবিতার রাজনীতি’, ‘খোলা জানালায় গোপন সুন্দরবন’, ‘পিকাসো’, ‘আপেলে কামড়ের দাগ’, ‘কিছু মানবফুল’, ‘পৃষ্ঠা ও পাতা’, ‘জল ও তৃষ্ণা’ প্রভৃতি। এছাড়া তাকে নিয়ে বের হয়েছে দুটি স্মারক গ্রন’ও।
    এদিকে প্রবীণ এই সাংবাদিকের মৃত্যুতে সর্বত্র নেমে এসেছে শোকের ছায়া। তার মৃত্যুতে সামাজিক যোগাযোগ মাধ্যম ফেসবুকেও ছিল শোকের আবহ। সবাই তার অতীত কর্মকাণ্ড ও উপদেশ স্মরণ করার পাশাপাশি জানিয়েছেন শ্রদ্ধাও। কেউ কেউ তুলে ধরেছেন তার সাথে তোলা ছবি।
    তার মৃত্যুতে গভীর শোক প্রকাশ করেছে চট্টগ্রাম প্রেস ক্লাব, বাংলাদেশ ফেডারেল সাংবাদিক ইউনিয়ন, চট্টগ্রাম সাংবাদিক ইউনিয়ন, চট্টগ্রাম সাংবাদিক হাউজিং কো-অপারেটিভ সোসাইটি, চট্টগ্রাম ফটোজার্নালিস্ট অ্যাসোসিয়েশন, বাংলাদেশ ফটোজার্নালিস্ট অ্যাসোসিয়েশন ও সংবাদপত্র কম্পিউটার্স অ্যাসোসিয়েশন চট্টগ্রাম।

  • Sign up
Password Strength Very Weak
Lost your password? Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.
We do not share your personal details with anyone.