সুপারিশকৃত লিন্ক: নভেম্বর ২০১৬

মুক্তাঙ্গন-এ উপরোক্ত শিরোনামের নিয়মিত এই সিরিজটিতে থাকছে দেশী বিদেশী পত্রপত্রিকা, ব্লগ ও গবেষণাপত্র থেকে পাঠক সুপারিশকৃত ওয়েবলিন্কের তালিকা। কী ধরণের বিষয়বস্তুর উপর লিন্ক সুপারিশ করা যাবে তার কোনো নির্দিষ্ট নিয়ম, মানদণ্ড বা সময়কাল নেই। পুরো ইন্টারনেট থেকে যা কিছু গুরত্বপূর্ণ, জরুরি, মজার বা আগ্রহোদ্দীপক মনে করবেন পাঠকরা, তা-ই তাঁরা মন্তব্য আকারে উল্লেখ করতে পারেন এখানে।
ধন্যবাদ।

আজকের লিন্ক

এখানে থাকছে দেশী বিদেশী পত্রপত্রিকা, ব্লগ ও গবেষণাপত্র থেকে পাঠক সুপারিশকৃত ওয়েবলিন্কের তালিকা। পুরো ইন্টারনেট থেকে যা কিছু গুরত্বপূর্ণ, জরুরি, মজার বা আগ্রহোদ্দীপক মনে করবেন পাঠকরা, তা-ই সুপারিশ করুন এখানে। ধন্যবাদ।

সাম্প্রতিকতম সবচেয়ে পুরোনো সর্বাধিক ভোটপ্রাপ্ত
অবগত করুন
মাসুদ করিম
সদস্য

Meet the man who first called for educating women in Saudi Arabia Doctor Laila al-Juhayman, daughter of late Saudi author Abd al-Karim al-Juhayman spoke to Al-Arabiya about her father’s legacy and stance on educating girls. The late author, born in 1910, supported educating girls in the Saudi kingdom and he once got arrested for publishing a piece that called for educating women in the daily Sawt al-Zahran, Laila said. According to Laila, her father, who passed away in December 2011, got in trouble for publishing the article because the authorities thought it was too soon. She said that her father… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

Evidence Of Mythical Chandrabhaga River Found Near Konark Temple Scientists have found evidence of the mythical Chandrabhaga river near the UNESCO world heritage site of Konark Sun Temple in Odisha. A team of geologists and social scientists from IIT Kharagpur recently undertook a scientific study to investigate whether the ancient river existed close to the 13th century temple built by King Narasimhadeva. The scientists used various satellite images and then validated it with other field data to identify and trace the channel of the river which is believed to have gone extinct. “An aerial examination of the area through satellite… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

বাংলা সাহিত্য আসর এলিয়েই রবে?‌ সময়টা কিন্তু ঝকঝকে আধুনিকতার কিছুদিন আগে পার্ক স্ট্রিটের অক্সফোর্ড বুক স্টোরে দু’‌দিনব্যাপী বাংলা সাহিত্যের উৎসব বসেছিল। এটা উৎসবের দ্বিতীয় বছর। আয়োজক এ পি জে সংস্থার সঙ্গে মুখ্য সহযোগী প্রকাশন সংস্থা পত্রভারতী। শঙ্খ ঘোষ উদ্বোধন করলেন। অনেক নামী–দামি সাহিত্যিক অংশ নিলেন। বাংলাদেশ থেকে এসেছিলেন সেলিনা হোসেন। ছিলেন শিল্প–‌সংস্কৃতি জগতের বিশিষ্টরা। যাঁরা নিজেরা সাহিত্য করেন, সাহিত্য নিয়ে কাজ করতে ভালবাসেন। বাংলার সেই শিল্পীদেরও পাওয়া গেল যাঁরা গল্প, উপন্যাস, কবিতার সঙ্গে ছবি এঁকে, বইয়ের প্রচ্ছদ তৈরি করে পাঠকের মন জয় করে রেখেছেন। আর ছিলেন অপেক্ষাকৃত তরুণ ও কৃতী, কম নামী ও অনামী, সু–নামী এবং বদনামী (‌একমাত্র আমি)‌ লেখকরাও।… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

ফাদার পল দ্যতিয়েন প্রয়াত প্রয়াত হলেন বিশিষ্ট রবীন্দ্র–অনুরাগী, বাংলা ভাষাপ্রেমী ফাদার পল দ্যতিয়েন। বয়স হয়েছিল ৯২ বছর। সোমবার বেলজিয়ামের ব্রাসেলস শহরে তাঁর জীবনাবসান হয়। ১৯২৪ সালে বেলজিয়ামের ছোট শহর রশফর–এ তাঁর জন্ম। ১৯৪৯ সালে কলকাতায় আসা। শ্রীরামপুরে শুরু হয় তাঁর বাংলা ভাষাচর্চা। ভারতে থাকাকালীন শ্রীরামপুর, কলকাতা, বিশ্বভারতীতে শিখেছেন বাংলা। উচ্চমানের সাহিত্যও সৃষ্টি করেছেন বাংলা ভাষাতেই। ফরাসিভাষী মানুষটি একদিন হৃদয়ের টানে লিখতে শুরু করেন বাংলা ভাষায়। তাঁর সাড়া জাগানো ‘‌ডায়েরির ছেঁড়া পাতা’ প্রকাশিত হয় দেশ পত্রিকায়। ‘‌রোজনামচা’‌ অমৃত পত্রিকায়। ১৯৭২ সালে ‘‌ডায়েরির ছেঁড়া পাতা’‌ গ্রন্থের জন্য পান দিল্লি বিশ্ববিদ্যালয়ের নরসিংহ দাস পুরস্কার। ২০১০ সালে পেয়েছেন রবীন্দ্র পুরস্কার। তার অনেক আগে ১৯৭৮… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

৭ নভেম্বর অভ্যুত্থানের পূর্বাপর … একটি জনযুদ্ধের মাধ্যমে সৃষ্ট সেনাবাহিনীকে কেন শুরু থেকেই জনবিচ্ছিন্ন এবং অনুৎপাদনশীল করে রাখা হয়েছিল? স্বাধীন দেশের সেনাবাহিনীতে কেন কয়েক লাখ মুক্তিযোদ্ধার স্থান দেওয়া হল না? কেন ১৯৭২ সালে সেনাবাহিনী এবং আওয়ামী লীগের মধ্য থেকে বঙ্গবন্ধুর সরকারকে উৎখাত করার চেষ্টায় লিপ্ত সদস্যদের বিরুদ্ধে কোনো ব্যবস্থা নেওয়া হয়নি, তাহেরের পীড়াপীড়ি সত্ত্বেও? পাকিস্তান থেকে রিপ্যাট্রিয়েটেড হয়ে আসা সেনাসদস্যদের বাছবিচার করার জন্য একটি স্ক্রিনিং বোর্ড গঠন করা হয়েছিল। এমন একটি বোর্ড গঠনের পরও কেমন করে হুসেইন মুহাম্মদ এরশাদের মতো মুক্তিযুদ্ধের বিরোধিতাকারী অফিসার সেনাবাহিনীতে বহাল থাকেন? বঙ্গবন্ধু কেন জিয়া-খালেদ-শফিউল্লাহর মতো অফিসারদের ওপর আস্থা রাখতে পারলেও তাহেরকে আস্থায় নিয়ে পারেননি? সিরাজুল… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

Marginal prosperity Bangladesh’s ranking deteriorated in this year’s Global Prosperity Index, prepared by the London-based Legatum Institute. In 2015, the country ranked 103rd among 142 countries. This year, the ranking is 114th among 149 nations. But a slip by 11 steps in the ranking does not depict entirely all the positives and negatives that the Legatum Institute has said in its latest Prosperity Index about Bangladesh. Many tend to gauze the prosperity of a country in terms of the growth rate of gross domestic product (GDP). But the Legatum Prosperity Index (LPI) does take into account not only GDP but… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

ডাক্তার এম আর খান :একজন মানবতাবাদী কর্মবীর ৫ নভেম্বর ডাক্তার এম আর খানের জীবনাবসান হয়েছে। তার সঙ্গে ছিল আমার দীর্ঘদিনের পরিচয়। তিনি বিদেশ থেকে ডাক্তারি পাস করে আসার পর তার বাবা তাকে আমার আব্বার কাছে নিয়ে এসেছিলেন দেখা করাতে আমাদের রামকৃষ্ণ রোডের বাসায়। তখনই তাকে আমি প্রথম দেখি ও তার সঙ্গে পরিচয় হয়। সেটা মনে হয় ছিল ১৯৬২ সাল। পরে তার সঙ্গে আমার একটা বন্ধুত্বপূর্ণ সম্পর্ক গড়ে ওঠে রাজশাহীতে থাকার সময়। তিনি বরাবরই একজন কৃতী ছাত্র ছিলেন। ১৯৫৩ সালে কলকাতা মেডিকেল কলেজ থেকে এমবিবিএস পাস করার পর তিনি এডিনবরা ও লন্ডন বিশ্ববিদ্যালয় থেকে একাধিক ডিগ্রি লাভ করেন। ১৯৬২ সাল পর্যন্ত… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

Leonard Cohen, legendary Montreal singer-songwriter, poet, novelist and artist, has died at age 82 The loss of Leonard Cohen, who has died at age 82, is huge, and is going to take some getting used to. As poet, novelist and most influentially as a late-starting singer-songwriter, Montreal’s most celebrated son left an indelible mark on the past five-plus decades. An artist who was considered old by the standards of pop culture in 1967, when his debut album Songs of Leonard Cohen was released, ended up outlasting almost all of his contemporaries as a vital creative force and cultural presence. Born… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

India’s demonetisation drive hits BD traders hard It is not only people of India who are reeling under the chaos following the decision to demonetise Rs 500 and Rs 1,000 currency notes. The unexpected decision has put several businessmen in Bangladesh in a precarious situation. Bangladeshi’s who travelled to India including traders and hundi businessmen possess a huge reserve of Rs 500 and Rs 1,000 notes, according to a report by indiatoday.com Monday. Most of these notes have been obtained through illegal channel. The decision has adversely affected even the registered money exchangers who are now facing a financial risk.… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

Smart skin patch listens to your body sounds, from heart to gut Let me hear your body talk. A new electronic tattoo picks up on subtle noises inside the human body, including the sound of your heart, muscles and gastrointestinal tract. The skin patch could be used in medical monitoring, to detect irregular heartbeats, for example. It could also act as a human-machine interface to use your voice to control a video games. “Our body generates a lot of different sounds,” says Howard Liu at the University of Illinois at Urbana-Champaign. “By designing sensors with a lightweight and thin construction,… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

Jamdani country’s first GI product Jamdani has got the registration as the Geographical Indication (GI) product, reports BSS. The classic Muslin craft and one of the finest textiles of the country got the GI registration as the first GI product of Bangladesh. Industries Minister Amir Hossain Amu, on behalf of Department of Patents, Designs and Trademarks (DPDT) under his ministry, handed over the GI registration certificate on Thursday to Bangladesh Small and Cottage Industries Corporation (BSCIC) chairman Mustaq Hassan Md Iftekhar. “With giving GI registration to Jamdani, the country has stepped forward to protect the rights to traditional and national… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

শতবর্ষের সাক্ষী চট্টগ্রামের জে এম সেন হল লাল ইটের তৈরি টিনের ছাউনি দেওয়া এ ভবনেই সংবর্ধিত হয়েছিলেন চট্টগ্রাম অস্ত্রাগার লুণ্ঠনের ঘটনায় আটক ও পরে মুক্তি পাওয়া বিপ্লবীরা। এ ভবন থেকেই শুরু হয় চট্টগ্রামের অসহযোগ আন্দোলন। আন্দোলনে যোগ দেয়া চা-শ্রমিকদের উপর ব্রিটিশ পুলিশ গুলি চালালে সংহতি জানানো রেল শ্রমিকরা এ ভবন ও আশপাশের এলাকাতেই তাঁবু টানিয়ে ধর্মঘট চালিয়ে গিয়েছিলেন। হলখ্যাত যাত্রা মোহন সেন (জে এম সেন) হল দাঁড়িয়ে আছে শতবর্ষের সীমানায়। যার নামে এই ভবন সেই যাত্রা মোহন সেনগুপ্তের হাত ধরেই চট্টগ্রামে ব্রিটিশবিরোধী আন্দোলন বেগবান হয় বলে ইতিহাসবিদরা জানাচ্ছেন। আবদুল হক চৌধুরীর লেখা ‘বন্দর শহর চট্টগ্রাম’ এ বলা হয়েছে, আন্দোলন জোরদার… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

Sharon Jones, Powerful Voice of Soul With the Dap-Kings, Dies at 60 Sharon Jones, the soul singer and powerful voice of the band the Dap-Kings, died on Friday of pancreatic cancer that had been in remission but returned last year. She was 60. Ms. Jones’s death was confirmed by Judy Miller Silverman, her publicist. She said Ms. Jones was surrounded by members of the Dap-Kings and other loved ones when she died. She continued performing throughout the summer, even while undergoing chemotherapy that she said caused neuropathy in her feet and legs and restricted her movements onstage. But Ms. Jones… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

পাট থেকে স্বাস্থ্যকর ‘জুট গ্রিন টি’ পাট থেকে তৈরি এক ধরনের অর্গানিক পানীয় আবিষ্কার করেছেন পাট গবেষণা কেন্দ্রের (বিজেআরআই) বিজ্ঞানীরা। বহু আগে আমাদের দেশে পাট থেকে পানীয় তৈরির প্রচলন থাকলেও কালের বিবর্তনে তা হারিয়ে গিয়েছিল। এর সাথে সংশ্লিষ্টরা আশা করছেন, নতুনভাবে আবিষ্কার করা এই পানীয় বিশ্বব্যাপী জনপ্রিয়তা পাবে। পাট থেকে বানানো এই পানীয়ের নাম দেয়া হয়েছে ‘জুট গ্রিন টি’। বিজেআরআই এর বিজ্ঞানীরা জানান, পানীয়টিতে রয়েছে আয়রন, ভিটামিন সি, ভিটামিন ডি ও অ্যান্টি অক্সিডেন্ট। পালং শাকের তুলনায় ৩০ শতাংশ বেশি ক্যালরি রয়েছে এতে। বিজেআরআই এর প্রধান বৈজ্ঞানিক কর্মকর্তা ড. মো. নাসিমুল গনি বলেন, “জুট গ্রিন টি সুস্বাদু এবং স্বাস্থ্যসম্মত পানীয়।” কোষ্ঠ… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

Dhaka-Chittagong four-lane work A much-needed lesson RHD learning Finally, the Dhaka-Chittagong highway has been readied for traffic movement after its widening into a four-lane broadway. The Roads and Highways Department (RHD) has already set a target to close the Dhaka-Chittagong Four-lane Project office by December. If the department is able to do so (some bridge infrastructure construction works are still not done), it will be long 12 years to complete, the 193-kilometre highway-expansion work. After lots of ups and downs since the project was initiated in 2004, the RHD will be able to complete one of the government’s priority projects,… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

Fidel Castro, Cuba’s revolutionary leader, dies aged 90 The comandante overthrew Batista, established a communist state and survived countless American assassination attempts Fidel Castro has died at the age of 90, Cuban state television has announced, ending an era for the country and Latin America. The revolutionary icon, one of the world’s best-known and most controversial leaders, survived countless US assassination attempts and premature obituaries, but in the end proved mortal and died late on Friday night after suffering a long battle with illness. The announcement of Castro’s death on Friday was long expected, given the former president’s age and… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

Bangladesh to honour 1,668 martyrs of the Indian Army ‘Demonetisation will not affect purse for the soldiers who died during the 1971 Liberation War’ Bangladesh will honour 1,668 members of the Indian Army, who were martyred during the Bangladesh Liberation War. Their families will receive a Rs. 5 lakh purse as a mark of respect, said Liberation War Affairs Minister A.K.M. Mozammel Huq. The Prime Minister of Bangladesh, Sheikh Hasina, will be in Delhi between 18-20 December to hand over the money, in Indian currency, to the martyrs’ family members, the Minister told The Hindu. ‘Not a problem’ Demonetisation will… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

রৌদ্রময় অনুপস্থিতি : বাংলা কবিতার আলোক সামগ্রিক কোলাহলের ভিতরই হয়তো সৃজন সম্ভব এক নিভৃতলোক। সময় হয়তো সেই মৌলিক ধ্যানের মগ্নতায় মিশে থাকে পরম সাধনায়। নিভৃতির মৌলিক সাধনা। বাংলা কবিতার শরীরে মিশে আছে যে বিশেষ কতকগুলি সময়, পঞ্চাশের দশক সেরকমই একটি গুরুত্বপূর্ণ সুবর্ণ সময়। ভাঙা দেশে, ভাঙা মানুষের যন্ত্রণা পেরিয়ে এসে, অনেক না-পাওয়ার বেদনাকে অতিক্রম করে এক বিষন্ন স্বাধীনতার জন্ম। প্রাণের ভাষাকে অনন্তজীবন দেবার জন্য অকাতরে প্রাণত্যাগ… এইসব ভাঙাগড়ার মধ্যেই স্পষ্ট চিহ্নিত হয়ে উঠেছে বাংলা কবিতার পঞ্চাশকাল। একটি তাৎপর্যপূর্ণ সময়ের মধ্যেই একদল কৃত্তিবাসী যখন ফুটপাথ বদল করতে করতে মধ্যরাতে শাসন করছে কলকাতা শহর, তখন, তার সমান্তরালে আরেক দল, বিশিষ্ট হয়ে উঠছেন… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

The ancient fort city in the North Archaeologists unearthed 9 new structures in recent years No book offers any chronological history of the ancient fortified city of Bhitargarh. But ruins of this 1500-year-old city are so loud and clear that the city’s outlines are visible from space. Try Google Earth, hover over Panchagarh where this city was located and see it for yourself. As archaeologists have unearthed nine new structures in recent years, Bhitargarh is emerging as the biggest fortified city in South Asia. Located about 16km north of Panchagarh, Bhitargarh is protected by four quadrangle walls made of earth… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

In India, Black Money Makes for Bad Policy On Nov. 8, the Indian government announced an immediate ban on two major bills that account for the vast majority of all currency in circulation. Indians would have until the end of the year to change those notes for other bills, including newly minted ones. On Wednesday, the government released via a smartphone app called “Narendra Modi,” named after the prime minister, the results of a survey purporting to show 90 percent support for its so-called demonetization policy. The poll was rightly criticized. In the two weeks after the measure was announced,… বাকিটুকু পড়ুন »

মাসুদ করিম
সদস্য

Mangal Shobhajatra on Pahela Baishakh Inscribed in 2016 (11.COM) on the Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity Mangal Shobhajatra is a festival organized by students and teachers of Dhaka University’s Faculty of Fine Art in Bangladesh open to the public to celebrate Pahela Baishakh (New Year’s Day). Taking place on April 14, the tradition of Mangal Shobhajatra began in 1989 when students, frustrated with having to live under military rule, wanted to bring people in the community hope for a better future. Members of the university faculty work together a month before the festival to create masks… বাকিটুকু পড়ুন »

  • Sign up
Password Strength Very Weak
Lost your password? Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.
We do not share your personal details with anyone.